lördag 15 januari 2011

olika nyanser av rött och award


Godmorgon raringar!
Idag tänkte jag avbryta följetongen om träden och buskarna i Blomsterbo för lite annat, men lugn ni trädälskare, jag återkommer med fler träd-busk porträtt...

 Ok, 
vi har precis klarat av julen med röda tomtar, kulor och annat pynt 
högt som lågt
men inte är det så att rött enbart är 
en färg som hör julen till?

 Nej, naturligtvis inte!
Här i Blomsterbo finns det lite rött

 i olika nyanser...

 och i olika former...

 Vissa är riktigt aptitretande

 Andra kontrastrika

 formerna varierar...

Men vackra och i ögonfallande är de alla!
Å jag gillar dem!
För ibland behöver man en riktig färgklick!

Fick förresten en award häromdagen:


Tack Hans med bloggen:
Svanåträdgård

med awarden följde att jag skulle berätta tre saker om mig själv:

1) Jag älskar böcker! Läser säkert 2-3 i veckan- får lite panik om jag inte har ett par böcker som ligger och väntar... fast just nu (när jag pluggar) blir det en del facklitteratur och inte lika mycke skönlitteratur.
Just nu har jag Topografisk Anatomi vid sängen tillsammans med en deckare som heter: 'de sex misstänkta'  samt Hosta encyklopedin

2) Jag frösår inga ettåringar- annueller, har knappt några alls. Förstår inte de som lägger ner hur mycket jobb som helst med frösådd, isärskolning, avhärdning, vattning och passning, plockning av vissna blommor och trots alla omsorger dör de lik förbannat när hösten-vintern kommer...Har inte den tiden eller tålamodet!
Kör med fleråriga perenner i krukor istället, eller något mindre träd förståss!!!!

3) Jag älskar träd! och Buskar! och Hostor! och Heuchera! och Rosor! och Perenner! ja, man kan väl säga att jag älskar växter överhuvudtaget. Man kan nog säga att jag samlar på dem
så det är tur attt jag har en stor tomt, för jag har svårt att begränsa mig. Jag känner begär efter namnsorter som jag inte har...( det kan tolkas som att jag är beroende av växter, och det stämmer nog!)

Awarden väljer jag att skicka vidare till dessa tre bloggare:
Isas trädgård
 för inspiration som jag fått av hennes fantastiska växthusbygge!
Cesars trädgård
för hennes otroligt inspirerande prat om köksträdgård och grönsaker;
 jag vill oxå ha en så vacker och fint uppbyggd köksträdgård- kunna gå ut och skörda av egenodlade läckerheter!
Trädgård... drakar och lite annat
för de fantastiska växtporträtt hon visar:  hostorna, anemonerna och andra ljuvligheter, å sedan för de fantastiska keramiska underverken!!!
Ha en bra dag alla rara!
Kram Ullis

6 kommentarer:

  1. Men ååhhh så smikrande!!!
    TACK!!!!!!
    Jag är av samma åsikt som du ang. frösådder.
    Linda

    SvaraRadera
  2. Men, va? Till mig? Åh, tack, tack, så hjärtans mycket!Jag känner hedrad och stolt:)
    Kram,
    Charlotta

    SvaraRadera
  3. Hej, jag håller med dig om det där med frösådder. Nog är det roligare att så sådant som överlever mer än bara en sommar.
    Vad bra att du valt Lindas blogg, den är fin och jag hade valt den om det varit ett val till. Dina andra val är nya för mig.
    Ha en fortsatt bra dag / Hans

    SvaraRadera
  4. :o)!!! Känner mig dubbelt hedrad nu när Hans skriver som han gör! TACK!

    SvaraRadera
  5. Härliga bildert och mycket rött jag njuter i fulla drag.

    Linda är en fantastiskt kreativ person så det blev mitt i prick.

    Ha en fin helg
    gunilla

    SvaraRadera
  6. Hej Ullis !

    Grattis till awarden !! Stort TACK för utmärkelsen ... blir jätteglad att du blir inspirerad av växthusbygget !

    Ha en riktig trevlig helg !
    Kram/Isa

    SvaraRadera