torsdag 28 juli 2011

För mycke gräs

Godmorgon!
Tro nu inte att jag har blivit tokig (iaf inte tokigare än vanligt...fniss)
igår skrev jag att jag är inne i en 'gräs-gillar-period'
och det är jag fortfarande...
men jag tyckte att jag hade för mycke gräs,
ja, alltså gräsmatta
så jag tog och grävde bort lite till
Tada, trumvirvel: 
En ny rabatt!!!

 Ett gäng torvblock och dessutom rhododendrontorv 
och solmull inhandlades igår

 Bild innan jag satte spaden i gräsmattan,
visst är det 'förmycket gräs'?

 Jag gjorde som jag brukade; grävde bort grässvålen där torvblocken ska stå, 
täckte med tidningspapper och vattnade, fyllde på med torv och mull samt mulch-
ni vet den där hemmajorda blandningen av kompost, barr, bark och lite pinnar från skogen
(lite kajsa warg- man tager vad man haver)

 Nu är rabatten klar, fast inte riktigt
det fattas täckbark utanför torvblockskanterna och så växter förståss
men de finns, de står bara och väntar på att få planteras
dessutom måste jag flytta på en heldel växter som har fått det lite för trångt
bland annat en rhododendron, häxal, brunnera samt lite annat smått och gott
tror inte att det kommer att bli svårt att fylla den nya planteringsytan....

 Hann med en liten installation igår oxå, en gammal slipsten fick plats på tegelgolvet
en taklök passade bra i,

 Och vid stora stenen fick den gulbladiga campanulan plats

 Här är en bild från partiet framför tegelgolvet
när det är 'planterat i'
trädet i mitten (som ni bara ser stammen av) är en vitbrokig lönn; 
Acer 'Drummondi'

Och här en liten 'översiktsbild' över det nylagda tegelgolvet
ni ser även bänken som är lagd på golvet under trädet i mitten, 
bänken ska naturligtvis upp från backen men det måste jag ha hjälp av maken till
kanske skulle ta tag i honom och få det gjort 
typ: nu!
Ha de gött!!!
Kram Ullis

2 kommentarer:

  1. Så fint med tegelgolvet och bänken! Men du, när du har gräs mot dina torvkanter växer inte gräset in i torven och vidare in i planteringen? Det gjorde det för oss, så nu vågar vi inte göra så utan lägger flisgång eller plattor utanför.Fast plattor är dyrt och flis har vi alltid för lite av...

    SvaraRadera
  2. Jag har grävt utanför torvblocket och fyller på med täckbark och trampar till, sedan 'skär' jag gräskanten mot täckbarken ett par gånger om året och rensar bort det som skurits bort, det funkar för mig...
    visst händer det att jag inte hinner med och då kan det ju växa in lite gräs men oftasat fungerar detta bra!/ ullis

    SvaraRadera