söndag 31 juli 2011

Tummen upp... och ner!

Hortensior!
ME LOVE!
Dessa magnifika vackra blommor som lyser upp det mörkaste hörn i trädgården
jag är så fascinerad av dessa enorma blomklasar!
Och just nu är en del som vackrast...
Så tummen upp för:
 Hydrangia arborescens 'Annabelle', (vidjehortensia)

 H. 'Dharuma', en hortensia som ska bli ca 1 meter hög...
något för den lilla täppan?!

 H. 'Quickfire'

 H. WC Kurilierna
en riktig 'storblommig' och då menar jag inte att 
blomklasarna är stora utan själva blomman

 H. 'Limelight'
 H. 'Pinky Winky'
blomman kommer att mörkna till rosaskimmrande
ju äldre den blir

 H. 'Vanilla fraisch'

H.'Hayes starbust', en dubbelblommande 'Annabelle'

 H. Involucrata har ännu bara små knoppar
men bladen är vackert ludna...
man vill liksom klappa lite på dem....

 En ny H. Arborescens vid namn 'White Dome'

 Måste ju ta med H. paniculata grandiflora oxå
för den är faktiskt mycket odlingsvärd!
Och vacker!
Men sen kommer 2 tummen ner!

 För några år sedan lanserades 'endless summer' hybriderna
dessa fantastiska hortensior som skulle blomma både 
på gammal ved och årsskott...
Jag köpte både (ovan) 'endless summer' och (nedan) 'The bride'
tror ni att någon av dem har blommat något?
 Nä, inte minsta lilla tillstymmelse till knopp har setts till
men nog växer de så det knakar
de är nu 5 år gamla så jag tycker att det är dax att visa vad de går för...

Någon som har dessa och fått se något av den oerhörda blomrikedom som utlovades?

Avslutar med en bild på en ekbladshortensia
Hydrangia Querqesifolia 'snowflakes'
en trevlig hortensia som inte bott så länge här i Blomsterbo
har ännu inte blommat men har mycket vackra blad!
Nu bär det ut i trädgården för lite jobb
(läs avkoppling...)
Må bäst, kram Ullis

2 kommentarer:

  1. Hortensier upptäckte jag förra året :), tror aldrig jag sett dem tidigar. Men de är otroligt fina//Britt

    SvaraRadera
  2. Hvor er de smukke.
    Tak for kigget.

    SvaraRadera