lördag 6 augusti 2011

Bestyr och Besök

Tjena mors!
Igår tog jag mig i kragen och beskar thujahäcken ut mot fotbollsplanen
ja, iallafall den översta delen... den hade fått växa fritt i sisådär 5 år
vilket innebar att den nu var ca 3-4 meter hög och väldigt tät och fin
problemet var ju höjden...
men efter att ha spänt upp ett snöre i lagom höjd- ca 2 meter
tog maken fram både motorsåg, grensekatör (modell grov) 
och jag fixade med häcksaxen (har en batteridriven som är superbra!!!)
Efter slit och släp var det klart och häcken ser betydligt bättre ut,
dessutom ser man helt plötsligt träden bakom häcken,
både Fagus sylvatica 'Dawyck Gold', Acer negundo 'Kellys Gold' 
samt Cornus alternifolia dök helt plötsligt upp och såg ut att må bra av att få 
sträcka ut sina grenar ordenligt...
Efter lunchen fick jag besök av Carina Bergius
ni vet, hon som skrivit boken; Drömmen om en vit trädgård
hon gick runt och fotade i min trädgård
kanske blir det en ny bok som Blomsterbo finns med i?!
Spännande och smickrande att hon ville komma hit, till min trädgård!
 Clematis är en växt som man inte kan få för många av,
vid varje liten buske eller träd kan en clematis planteras
just nu blommar det riktigt fint här och var
ovan är det en riktigt rikblommig clematis 'Carmencita'
hon svingar sina lianer högt och lågt
Clematis Huldin

 En C. alpina som blommar om lite sparsamt nu
 Likaså gör C. Riga

 C. Summer Snow kräver lite plats
och utrymme, klättrar lätt 4-5 meter

 C. Royal Velour, så vacker färg

 Denna ser lite läckert ruffsig ut
men är ganska söt!
Nu ska jag städa undan lite, imorgon ska vi ha kalas för 'lillgrabben'
ja, visst är han min lillgrabb fortfarande trots att han fyller 15 imorgon
till veckan ska han ta 'moppekörkort'
han börjar bli stor!
Det går så fort!!!
Nu ska jag sätta fart,
ha det gott
kram Ullis

1 kommentar:

  1. Sköt att vara lar med en så stoor häck, det tar på krafterna. För när man klippt och ansat klart så måste man ju ta reda på alla grenar o så. Härliga Klematis du har, så sant att de är fina klättrare, och jag sulle vilja ha ett litet träd som de klättrar i, men det kan jag nog slå ur hågen://Helen

    SvaraRadera