söndag 14 augusti 2011

Höstkänning

ja, i allafall på morgonkvisten när daggen ligger våt på gräset
och morgon dimman sveper in trädgården i en kall fuktig filt
temperaturen har varit nere i endast 4 +grader
hösten nalkas och inget kan jag göra åt det!
När sedan klockan gått lite stiger solen och temperaturen
gårdagen bjöd på strålande sol och ett underbart
trädgårdsarbetarväder
jag rensade i rabatterna, grävde kanter och 
försökte plocka bort fröställningar av Telekia
Gullris och Campanula
innan de gått i frö
insåg att jag var ute lite i senaste laget
telekian började släppa sina bruna frön lagom som jag ihärdigt bröt av blomstänglarna
likaså campanulan som gav mig dusch på dusch med små små frön
hela hårbotten var full när jag var klar
Har tänkt fortsätta med att rensa grusgången idag
men ännu har inte solen dykt upp och jag funderar på om jag behöver ha långärmat på mig
känns så, det är rått ute idag
I trädgården växer det och frodas, trots att det är torrt
Vattennivån i dammarna är minst 20 cm lägre än vad det brukar vara
bäcken i kanten av trädgården har varit torrlagd sedan i maj
och regn har vi inte fått mycke
så därför är jag tacksam för det daggvåta på morgonkvisten
ser ut som om växterna slickar i sig den lilla fukten som kommer
Nu lite bilder från trädgården;
 Viola cornuta alba frösår sig gladeligen lite här och var

 Forsythia 'Goldflame' har vackra blad med
dess mörkgröna bladmitt och de ljusgröna kanterna

 Trolldruvans bär börjar mogna, man kan se de många svarta fröna i några
av bären, frön som kan ge nya plantor...

 Ligularian 'Desdemonas' blommor är som små solar
omtyckta av mig och av diverse flygfän, allt från blomflugor, humlor och bin till 
getingar och fjärilar

 En liten skir rödbladig japansk lönn
Acer palmatum 'inaba shidare'

 Hosta Harry von Trier
en liten minihosta som fortfarande bjuder på
vackra blommor

Jag har köpt höstaster och planterat i kruka ute
det är än mer höstkänning
även en bollkryss följde med hem häromdagen
snart kommer ljung och andra höstblommor...
sommaren går mot sitt slut
sista semesterdagen är idag
imorgon börjar jag jobba igen
det ska bli kul!
Längtar faktiskt efter att få börja...!
Ha en skön dag, Kram Ullis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar