lördag 19 april 2014

Om att skapa förutsättningar...

Hej alla rara!
Påskafton är här:) och solen oxå! Äntligen lite värme....
Igår tog jag fram min elektriska mossrivare och började skapa förutsättningar för en grönare och gräsigare gräsmatta. Eftersom jag har planterat några (!) träd blir det mer och mer skugga i trädgården, det gillar minsann mossan! Jag är egentligen inget för att lägga ner så mycket tid på gräsmattan, ska väl erkänna att jag snarast ser det lilla i gräsmatteväg som finns kvar som potentiell rabatt...;)
Nejdå, skojar bara lite... Har inte så mycket som sagt men det lilla som är kvar är ju trevligt iaf. Nu strävar jag absolut inte efter någon golfgreen utan bara vanlig gräsmatta...

Så sagt och gjort mossrivaren åkte fram igår och skottkärra på skottkärra fylldes...himmel, detta var ju kul...se hur mosshögarna växte 
och kvar blev...hm, ja lite gräs i allafall... Fläckvis lite mer jord än gräs, men jag skapade ju förutsättningar för gräset nu när mossan försvann!
Det här med att skapa förutsättningar för något innebär ju faktiskt att man ökar på chanserna att lyckas...
Jag odlar mycket i upphöjda odlingsbäddar/rabatter, det innebär att jorden tinar fortare på våren, det blir mer väldränerat och det i sin tur kan ju räcka för att ge en växt större chans att klara denna zonen. 
Häckar är oxå en bra grej, skapar gynnsammare förhållanden, lä och rumsindelning och inte minst insynsskydd ( jaja, det kanske inte har nått med zonförhållanden att göra men bra iaf:)! )
Stenar är oxå bra, de alstrar solens värme och det gillar många fryslortar till växter....fniss...
Så är det så att du har nån sån där riktig 'måste-ha-växt' som kanske är på gränsen av att klara sig, tänk då på var du planterar den...microklimatet you know.... Väldränerat, varmt och skyddat och i en upphöjd bädd bredvid en sten ja kanske räcker det för att lyckas....
Viburnum Carlessi Aurora har stora knoppar, snart slår de ut och bjuder på väldoft.
Magnolian Leonard Messel är oxå på G 
Oh....den är så fin!!!!
Nä, nu dax för kaffe i solen, sen mer mossrivning, innan det blir dax för ett jourpass på operation i em!
Må gott och njut av påsken och solen och alla vackra växter!
Kramar Ullis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar