onsdag 23 april 2014

Tankar kring gräs

Hej på er!
Jodå, igår var det premiär, Mr Klippo plockades fram från redskapsboden där han övervintrat. Nu togs han fram i solljuset för att luftas lite...ja jag hade ju tänkt att han skulle få jobba lite. Det var ju liksom så att gräsmattan växt enormt sista dagarna och fläckvis var bort mot dm hög.
Trodde nog att han skulle protestera lite...hosta och hacka innan han motvilligt startade. Men tänk så fel jag hade...:)
Ett ryck i snöret och vips så var han igång utan varesig hack eller host. Inte ens rundsmörjning eller ny bensin behövdes för att få honom att starta.
Kanske var han lika glad som jag över det vackra vädret?
Så vi tog en promenad tillsammans Mr Klippo och jag och doften av nyklippt gräs spreds över nejden...
Vi var ganska överens om att gräset på fotbollsplanen egentligen skulle må bra av en omgång med mossrivaren men å andra sidan är det kanske onödigt arbete då gräsmattan kanske ska förvandlas till nått annat...(läs: rabatter/planteringar) så mossrivaren fick permis från detta jobb!
Fotbollsplanen är snart min...typ till sommaren då yngsta sonen blir 18 då får jag ta den... Visserligen har jag redan fått lite dispense då växthuset helt enkelt inte fick plats nånannanstanns... 
När vi gick där började jag tänka och fantisera över vad man kan göra på denna plan...
En labyrint vore ju häftigt:) fast den måste ju tuktas hårt och noggrant för att vara snygg och ska jag vara ärlig är nog häckklippning inte min starkaste sida...
Pallkragar med ettåriga blommor för att kunna göra underbara buketter:)
Nja, jag och annueller är ingen bra kombi...de dör ju när vintern kommer hur  mycket energi och arbete man än lägger på dem...
Funderade tillochmed på att låta gräset växa till en äng med ljuvliga vildängsblommor...fick nån bild i huvudet av vajande gräs med vallmo och solrosor i...men bilden försvann med ett poff... Och tur var nog det...finns nog inte nån ängskapacitet här hos mig...
En Rosengård...nja, stopp och belägg...det har jag ju provat och nu börjat insett att rosorna inte är överförtjusta i att leva i ett woodland. De vill visst ha sol:) och det kanske är lite för lite av den varan här i Blimsterbo
Nej, det får nog bli som i resten av trädgården...impulsköpta underbara träd och buskar som inte har nån given plats...hej hopp så blir det en rabatt och så vidare...
Man hinner tänka mycket underhuden gräset klipps...:)
Och snart är denna fotbollsplan min...stora ytor, me like!!!
Nu dax att välkomna denna nya dag...
Ha en finfin dag och njut av allt det vackra!
Kramar Ullis

2 kommentarer:

  1. Att klippa gräs kan vara tråkigt,men också ge lite tid för att filosofera!

    SvaraRadera
  2. Klippa gräs är rätt trist men man får bra motion och så kan man fundera ut bra saker att göra. Men gå på impulsköp, det brukar bli bra även om man inte har en aning. Ha det fint/Carita

    SvaraRadera