lördag 12 april 2014

Vårens ljuvaste?

Godmorgon!
Det händer saker i trädgården varje dag nu, blommor slår ut och buskar och träd börjar så sakteliga grönska.

Calluna vulgaris

Ormöga, omphalodes verna

Pulmonaria officinalis sissinghurst white

Spirea 

Mandeltörel, Euphorbia amygdaloides purpurea

Vinca minor Illumination

Meconopsis betonicifolia

Acer Pennsylvania.

Underbara tider! Härliga tider!
Igår fick jag lite gjort, jag planterade växterna från borealis, jag började gräva kanter och rensa lite här och där...lite ostrukturerat, hm!
Sen hörde jag plötsligt ett välbekant ljud från dammen...jippi grodorna har kommit...sprang dit och det plaskade till i vattnet, sen blev det helt stilla... Varenda groda dök ner och gömde sig!
Men jag ser iaf vad de pysslat med för det finns stora geleklumpar med grodägg.... 
Nån bild på grodorna fick jag inte, är väl månne lite blyga kanske?!?
Jaja, väl nere vid dammen stod jag och tittade ut över mina ägor och konstaterade snabbt att granhäcken för en tynande tillvaro innanför sibiriska ärtbuskehäcken. För några år sedan planterade jag granar innanför den och tänkte att de får växa till sig innan ärtbuskehäcken tas bort, nu var det dax! Så fram med busksax och sekatör!
Nu ligger den där, och gissa om någon (jag alltså) har lite träningsvärk i axlar och skulderblad idag...fniss!
Men det är ju 'go-värk' som går över med lite mer jobb...
Så dax att gå ut och bota den nu!
Må bäst ni rara! Kram Ullis

1 kommentar:

  1. Visst är det härligt! Jag måste gå en runda och kika både morgon och kväll om något nytt har slagit ut. Inga grodor och paddor här än, men de kommer nog snart de med och ger oss grodbebisar i dammarna :-)

    SvaraRadera