söndag 11 maj 2014

Härlig sport!

Ja, visst är zonknäckeri en trevlig sport att roa sig med?!
Jag tycker det är riktigt kul iaf.
Min trädgård ligger officiellt i zon 3-4 på kartan men jag har märkt att det nog i trädgården är zon 2, iaf på vissa ställen. Och visst finns det en del att göra för att 'få ner' zonen och kunna odla mindre härdiga växter. Häckar är en bra start, träd likaså... Det tar ju några år innan träd har vuxit till sig och likaså innan häckar blivit höga och ger skydd mot ffa vind.
Jag har turen att min trädgård sluttar...(ja från början tyckte jag det var ett problem, men inte nu längre)...jag har skogen i norr som skydd mot nordanvindar och så sluttar det mot söder...ganska bra! Sen har jag 'ramat in' med häckar...
Upphöjda rabatter är oxå en sak som kan påverka microklimatet.

Tänkte visa några av mina zonknäckare:
Ovan är det cydonia oblonga, päronkvitten. En häftig växt som med åren får stora frukter. Såg ett vackert exemplar hos Mandelmanns i Skåne för några år sedan. Jag köpte en liten planta efter det och ännu lever den iaf:)

Lönnar; acer palmatum är jag väldigt förtjust i... Jag har ett gäng raringar och vill ha fler, fniss. Ovan är det namnsorten omure yama. Det man ska komma ihåg med lönnar är att de vill ha väldränerat, så 'grus under fötterna, jaja, rötterna då :) 
när du planterar så ökar chansen för att klara dem mer.
Koelreutheria paniculata, kinesträd är en annan häftig växt. Enligt zetas är det zon 1 men jag har inte talat om vart hon bor...:)
Har även planterat en gleditsia sunburst som inte heller vet om vart hon hamnat:)
Ja, jag tänker som så...friskt vågat, hälften vunnet! 

Ovan är det en cornus controversa variegata...(inte nån superbra bild ser jag...) zon 1-2 enl zetas... Min har bott här i 8-10 år  och har nu nått en höjd på ca 2 meter...
Så fram för mer zonknäckeri!!!

Vill ni se hur nya stockrabatten blev?
Ännu finns det lite plats kvar...  Och jag har faktiskt grävt kanter runt och fyllt på med täckbark...
Å nu hade jag tänkt gå ut och fixa lite i trädgården men då har det börjat regna...suck!
Jaja, jag slipper ju iaf vattna det nyplanterade!
Ha en fin dag!
Kram Ullis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar