måndag 14 juli 2014

Lite fix och trix

Hej på er!
Idag har vi fixat med lite allt möjligt...
Denna 'båge' hittade jag på laduvinden...
Den var i två delar och riktigt vad det varit till vet jag inte men nu är de ihopsatta och kom att passa perfekt på stolparna vid dammen...som en portal liksom :)


Den konstruktion som fanns där tidigare var rutten och föll i bitar i vintras, jag har gått och funderat över vad/hur jag ville ha det..så dök dessa upp och helt osannolikt passade den perfekt på stolparna. Imorse målades de en omgång men minst en gång till behövs för att det ska täcka helt.

Ett bekymmer vi haft soliga varma dagar är att väldigt mycket vatten dunstar från dammarna och det går åt mycket vatten för att fylla upp dem. 


Nu har vi iaf gjort slag i saken och grävt ner ett rör som är kopplat till takrännorna på huset, så nu när det regnar kommer regnvattnet fylla på dammen...riktigt bra!

Röret ner i dammen och jorden tillbaka ovanpå...

Och som på beställning kom regnet...;)
Skönt med lite väta, särskilt med tanke på allt ny/omplanterat...!
Och ja just ja, var ju marknad igår oxå och en ny sväng förbi Varamobadets plantskola resulterade i ett Amerikanskt tranbär:

och en lingonplanta vid namn Sanna...;)

Dessa har blivit planterade i surjordsrabatten upp mot skogen, tror det blir toppenbra!
Sen har jag kört sten till en rabattkant...jösses så tungt sten är;) men träning är ju bra...och köra grus och bära sten är ju inte så dumt när mitt knä fortfarande trilskas så jag har svårt att springa...
Hm, blev visst inte mycket av regnet...får nog gå ut och vattna lite iaf!
Ha en skön kväll och tack för titten
kram Ullis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar