onsdag 30 december 2009

fröer

Idag ska resten av familjen åka och titta på en bil till äldsta sonen så jag huserar själv i stugan, först var jag inne på att "slänga ut julen" (brukar vara gjort innan nyår)men jag vet inte om jag hinner klart eftersom jag börjar jobba 13.30 i em så det får nog vänta tills efter nyår. Hursomhelst, jag började iallafall med att plocka undan lite i köket, hade div grejor som blivit liggande å nu tänkte jag att det skulle undan. Stoppade ner lite i en låda i köksskåpet å där gjorde jag fynd! Hittade några fröpåsar med vallmofröer som jag fått av arbetskamrat B. En vacker fylld rosa ljuvlig sak... måste erkänna att jag gillar släktet papaver (vallmo), de är så himla enkla att odla, bara att strö ut fröna på önskad plats i rabatten och vips har man ett helt bestånd av vackra vallmoer i full blom, sedan när de är överblommade kommer nästa fas: frökapslarna. Kan ju användas som eterneller men jag brukar låta dem stå kvar i rabatten till lycka för alla småfåglar som låter sig väl smaka av fröna.
Vet ju att man inte skall förvara fröer i en låda utan i kylskåp för bästa hållbarhet men nu håller jag tummarna för att de ska gro iallafall när det blir så dax.

2 kommentarer:

  1. Hej! Såg att du hade lagt till dig som följare av min blogg och alltid kul med nya vänner!
    Så du jobbar i vården också precis som jag och har trädgården som min terapi och avkoppling till mitt vardagliga, men förresten den har kanske växt sig lite för stor för att kallas terapi numera :)
    Hoppas du får ett riktigt Gott Nytt År 2010! / Bea

    SvaraRadera
  2. Hej! Ja, ibland önskar man att man slapp arbeta utan kunde roa sig på "heltid" i trädgården...
    Gott nytt trädgårdsår!
    /ullis

    SvaraRadera