måndag 28 december 2009

Samlare





Jag är en samlare!

Jag samlar på växter! Jag känner begär efter växter!

Jag tycker att alla som har en trädgård skall ha åtminstonde 1 Acer,(lönn) själv har jag 53 olika sorter i min trädgård ( å det finns fler på"vill ha listan") En av mina favoriter är Acer pseudoplatanus atropurpurea (tysklönnen). Den är helt fantastisk. Mörkgrön på bladens ovansida och djupt vinröd/lila på undersidan, denna kombination ger ett helt fantastiskt ljus när man står under den och solen skiner igenom bladverket! På bilden ovan ser ni min tysklönn, den har bara en nackdel och det beror på mig, jag har planterat den på "fel ställe" den blir nämligen lite för hög, å då skymmer den parabolen enligt min man. Han tar dock saken i egna händer emellanåt, eller rättare sagt; han tar sekatören i egna händer och beskär lönnen till min stora sorg, fast som tur är har både lönnen och jag överlevt hans framfart med klippdonen.

En annan grupp av lönnar som jag gillar är palmatumgruppen, dessa fantastiska små träden som finns i en sådan uppsjö av olika varianter. Jag köpte en bok som jag varmt kan rekomendera: timber press pocket guide of Japanese Maples av J.D. Vertress. 300 olika cultivarer av detta släkte och 330bilder på skönheterna! Varje gång jag tittar i boken måste jag lägga till några namnsorter på "vill ha listan"! Tyvärr fungerar ju inte riktigt alla lönnar här i zon 4 där jag bor, men jag försöker att skapa microklimat och krusa lite för mina små älsklingar, och så gör jag som Tommy Ahnby säger: grus under fötterna till alla lönnar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar