onsdag 11 augusti 2010

Magiskt morgonljus

Godmorgon min vänner!
Vaknade straxt före sju och hade fortfarande ont inne i vänster hand där jag igår klämde en humla som inte gillade min omfamning...getingsticket på höger tumme känns dock inte idag, förstår inte var alla flygfän kom ifrån, här exploderade det för ca 1 vecka sedan...
När jag satt på min morgonveranda med kaffekoppen i handen såg jag solen titta upp precis över trädtopparna, underbart!
Blev ju tvungen att spinga in efter kameran och föreviga denna vackra morgon. Så barfota i det daggvåta gräset sprang jag runt...( kände mig lite som Ernst.. )
Tyvärr blev fotona på solen inte bra, troligtvis vet jag inte hur jag ska ställa in den ; Vill gå en fotokurs och vill ha en ny kamera...en systemkamera...!
Men jag visar några nytagna foton från trädgården:

Daggvåt Acer palmatum Tsumagaci

Larix 'Diana'

Phlox

Miscanthus 'zebrinus'

Magnolia sieboldii med droppar i kanten...

Ligularia dentata 'Desdemona'

Echinacea purpurea

Och avslutningsvis Acer shirashiwanum 'Aurea' i morgonljus, som en lite sol skiner hon!
Hoppas att ni alla får en underbar augustidag, jag ska nog försöka plantera lite av mina nyinköpta träd!
Må väl! Kram Ullis

7 kommentarer:

  1. Hej ! Vad festligt, det var precis vad jag gjorde i morse såg hur vackert solens strålar sken genom bladverket på Vildvinet som jag har på spaljen på balkongen,skrev på FB att det måste förevigas till mobilbloggen. Sprang inte som Du ut i det daggvåta gräset, fast jag hade god lust. Som jag bor kan det finnas glas el sönderkörda läskburkar av gräsklipparen.

    Du har en så fin och vacker blogg så det är ett sant nöje att varje morgon njuta av den. Tack för titten. Kram Mi

    SvaraRadera
  2. Väldigt fina bilder, inte behöver du någon ny kamera! Fotokurs är aldrig fel, skulle själv behöva en för att lära mig fotografera bättre i motljus och komponera bilder bättre. Mitt problem är att jag ser så himla dåligt att det är först när jag kan förstora bilden ordentligt i datorn som jag kan se hur det blev.

    Har också fått en del getingstick i år men om jag är riktigt snabb och baddar med koncentrerat röllekaavkok (har ständigt en burk i kylen)försvinner faktiskt smärtan!

    Lycka till med trädplanteringen!

    SvaraRadera
  3. Hittade hit via Isas trädgård! Vilken trevlig blogg och vilken fin trädgård du har.Själv håller jag också på att skapa en trädgård från i princip bara ängsmark.

    SvaraRadera
  4. Underbara morgonbilder, här var det mulet i morse men det har styrslat till sig sen dess. Har dock ägnat mig åt tråkigare saker än att njuta av solen, har gödslat en bit av gräsmattan med gödsel-,ogräs- och mossmedel. Sen var vi tvungna att sätta upp ett hönsnär så inte Penny går dit. Om nu ogräset - och det lilla gräs som finns - dör nu, så ska vi senare i höst fräsa upp den här lilla plätten och så i nytt. Blir det bra så fortsätter vi. Börjar nämligen tröttna på att klippa seg bellis och klöver.....

    SvaraRadera
  5. Härlig bild av dropparna. Jag vart inspirerad av dina sten ställen när jag var hos dig så nu har gräsmattan grävts bort och i morgon hoppas jag att jag hämtar sen //Britt

    SvaraRadera
  6. Hej Ulrika!
    Vilka härliga morgonfoton du fick. Det är något speciellt vackert med det ljuset på dygnet.
    Ha ne!

    SvaraRadera
  7. Inte behöver du gå på någon fotokurs...
    Såå vackra bilder! Tål lönnar litet skugga? Jag älskar lönnar men har bara skuggiga platser kvar!
    Kram, Monica

    SvaraRadera