söndag 5 december 2010

vårlängtan

Kunde inte hålla mig från att inhandla några tulpanlökar i kruka när jag var till Göteborg i fredags,
tulpaner hör ju verkligen våren till så nu kanske min
vårlängtan kan stillas lite?!

Jeanne d´Arc Livings Julnummer
helgens läsning!

Dessa gjutformar hittade jag på Lisebergs Julmarknad, Designtorget
De skall fyllas med finbetong, stå i två dagar och 'vips' så har man två stycken snygga betongljusstakar för värmeljus! Visst låter det enkelt?
Jag ska iallafall prova!
Titta in på hemsidan; http://www.former.nu/ för fler gjutformar och ideér

Denna bok hittade jag i bokhandeln på Liseberg, The Frampton Flora. En helt underbart vacker bok
bilderna är tecknade och påminner om gammeldags skolplanscher
och den konstade bara 69 kr, vilket fynd!

Hittade denna bok i en handel men köpte den inte för det skulle bli så tungt att släpa på:
Dream Gardens of England,
så den har jag beställt idag från http://www.adlibris.se/
en liten 'julklapp' till mig själv!
Ha en skön avslutning på 2a advent!
(julen närmar sig med stormsteg...)
Må väl, Kram Ullis


4 kommentarer:

  1. Hej
    Har försökt komma iväg till Jul på Liseberg i flera år men inte hunnit med. Blev nu jättesugen på att göra ett nytt försök efter att ha besökt din blogg..ni tycks ha haft en jättemysig dag...
    Ha en bra vecka
    Christina

    SvaraRadera
  2. Hej kära bloggare! Jag har ett problem.. Jag inhandlade en väldans massa vårblommalökar som jag visst glömde gräva ner i höstas.. :( Så nu undrar jag vad jag ska göra med dem. Kan man rädda deras liv på något sätt? Ska jag gräva ner dem i krukor inne? Ska jag gräva ner dem till våren ute? Vart skall jag isåfall förvara dem? Inomhus eller utomhus? Skall dom vattnas?
    Eller är det helt enkelt kört, är dom fördömda att dö? MVH Anonym

    SvaraRadera
  3. ...att du får berätta hur boken är. Är det en höjdare så kanske man ska satsa på att skaffa en.
    Fast jag har ju ungefär 2 meter med trädgårdslitteratur (varav mycket engelsk sådan) så det kanske räcker ett tag.
    Den sista boken jag köpte kom hem i förra veckan. Det var NÄVOR av Ulla Hårde. Hade blivit rekommenderad den, men tyckte kanske att den var lite för tunn. Men helt klart bättre än ingen alls om nävor!

    SvaraRadera
  4. Blommix: välkommen till min lilla blogg! Försök ta dig till Lisebergs julmarknad, det var trevligt och framförallt väldigt vackert med all belysning!
    Anonym: Kolla så att lökarna är 'fasta' och 'hårda' då är det inte kört! Är de mjuka däremot är chansen mindre att de tar sig men det är hursomhelst värt att gräva ner dem; antingen planterar du i kruka och ställer ut dem i kylan, då blommar de i vår annars så har du kvar krukan inomhus och vattnar mycket sparsamt så kanske du kan få blom i januari/februari. Man kan även förvara lökar ganska länge i kylskåpet om du inte vill plantera nu.../ Lycka till!
    Susie: Återkommer med referat från boken...
    böcker kan man inte få för många och särskildt inte trädgårdslitteratur! Nävor av Ulla Hårde har jag oxå, den är trevlig och fin!
    Må bäst! Kram Ullis

    SvaraRadera