måndag 31 oktober 2011

Föredrag

Go'kväll raringar!
Oj, vad det var mörkt ute idag när jag slutade jobbet
nattsvart kändes det som...
nåväl, tids nog har man väl vant sig vid att det är mörkt både när man 
åker till jobbet och när man kommer hem...
Jag blev påmind häromdagen att jag lovat att hålla ett föredrag
för en trädgårdsförening så småningom, 
oops, det hade jag glömt eller förträngt
tänk att man kan lova sådant i ett svagt ögonblick
jag som inte ens vet vad jag ska prata om...
tips någon?!!
Misstänker att det nog blir om träd
det kan jag ju prata om i timmar... fniss


Jag skrattade gott idag iaf
stod på operation (jag arbetar som operationssjuksköterska för er som inte visste det)
Nåväl, med vid operationen stod en yngre AT-läkare (det blir bara yngre och yngre...
för inte kan det vara så att jag blir äldre???) samt en äldre överläkare. 
Den äldre av de två började prata med mig om sin trädgård
(det börjar bli känt att jag 'håller på' med trädgård)
att han tyckte att det är så kul med trädgård och växter, visserligen var hans tomt 
inte så stor men han odlade en del på den...!
Då säger den yngre AT-läkaren att det där med trädgård nog kommer med åren!!!
Jaha, sa jag: Vad menar du med det... att jag är gamla?
Gissa om han rodnade och stammade fram något otydligt...
Jag var faktiskt 'bara' 24 år när jag 'började' med trädgård, sa jag
Hur gammal är du egentligen?
Det ville han inte svara på men sa att det kanske var dax att börja snart...!
Jaja, man vet aldrig
kanske är det dax för honom att börja med trädgård snart,
kanske drabbas han oxå av trädgårdsbacillen.
Visserligen erkände han att han fortfarande bodde hemma hos sin mamma och pappa
men det berodde mest på att det var bekvämt och han sparade pengar på det viset...
 
 
Jag kommer ihåg min första riktiga trädgårdsresa
det var till Danmark med trädgårdsamatörerna 1997
Faktum är att jag och min vännina nog drog ner medelåldern en del på den resan
jag var 24 år och min väninna 27. Vi hade jättekul...
visserligen var det en dam som satt uppe och väntade på hotellet en natt när vi sent om sider 
kom hem efter ett krogbesök...
när vi kom in på hotellet och hämtade vår rumsnyckel i receptionen
gav hon sig till känna, hon reste sig upp från en fotölj där hon suttit och sa:
vad bra att ni ungdomar kommit tillbaka, nu kan jag gå och lägga mig!
Vi blev lite förvånade....först skämdes vi lite, sen blev vi lite sura
vad sjutton, vi var ju själva föräldrar och kunde minsann ta hand om oss själva!!!
Såhär i efterhand tycker jag bara att det var gulligt!
 Ja, det här med trädgård kan drabba oss alla
och faktum är att jag är överlycklig över denna 'sjukdom'
som verkligen kan vara smittsam
gladeligen njuter jag av symtomen
rosfrossa, hosta, trädfeber och planteringsklåda!
Hoppas att ni alla håller med om att det är en underbar sjuka!
Kram på er alla Trädgårdsfantaster!
Ullis



7 kommentarer:

  1. JAAAA, jag håller med ... det är en underbar sjuka och jag är så glad att jag är drabbad ! Och att vi är så många som har insjuknat ungefär samtidigt så vi kan ha så mycket utbyte och hjälp av varandra !

    Det kommer att gå kanonbra med föredraget och jag skulle gärna gå .. har länge tänkt att gå med i en trädgårdsförening ... kanske dags nu !

    Lycka till !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Håller med dej! Det är en härlig sjuka och läkarna blir bara yngre och yngre. Ibland undrar man om dom ens gått ut gymnasiet.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ja... trädgård-bacillerna har jag fått jag med ;)Det är så skönt att man inte behöver vaccinera sig mot detta sjukdom! Jag trodde också förr...att man måste vara "gammal" om man har det intresset med ...blommor o ...blad, men ack! det var så fel av mig!
    /Hälsningar, Karla.

    SvaraRadera
  4. Hei, Ullis!
    What beatiful plant in first Foto (Latin language)?

    SvaraRadera
  5. Ja se denna smitta...
    Både kontaktsmitta och luftburen tror jag minnsann. För att inte tala om hur den sprider sig via mat lagad av egenodlat.
    The plant in the first photo looks like an ivy, Hedera helix, to me.
    Söt ros! Doftar den också nu på hösten?

    SvaraRadera
  6. Ja, trädgårdssjukan drabbades man ju av i ganska tidiga år men för mig tog det inte riktigt fart förrän man köpte sig ett eget hus med tillhörande minimal uppväxt tomt (700 kvm). Innan dess var det ju föräldrarnas som gällde och då var det liksom inte riktigt lika kul!
    Kan ju också bero på att dom inte var intresserade alls och eftersom dom bodde i en villa på ett område med trädgårdsmästare så behövde dom inte göra någonting.
    Det enda jag kommer ihåg att jag gjorde som barn var att så rädisor!!

    SvaraRadera
  7. Ja, tant otteskrufv har rätt; det är en Hedera Helix 'goldheart' på första fotot!
    Och rosen är av en kanadensisk sort men dessvärre kommer jag inte ihåg namnet nu, men doftar lite gör den!/ ullis

    SvaraRadera