fredag 9 maj 2014

Klättrare

Hej på er!
Klättrare måste man ha;) jag brukar skämtsamt säga att en clematis i varje träd kan man ha, nu är det ju kanske en sanning med modifikation men visst är det trevligt med dessa fantastiskt blomvilliga raringar!
Just nu har det faktiskt slagit ut ett gäng, andra är ffe i knoppstadiet och ytterligare några andra kommer senare, ja just clematis kan man få att blomma nästan från maj till frosten...dvs om man planterar olika sorter:)
Clematis Collumella ovan

Clematis Albina plena ffe i knopp...

En annan mycket trevlig klättrare är ju blåregnet, wisteria... Hm, ja underbar är hon men lite smått känslig! Naturligtvis drömmer jag om att hon ska klä in armeringsmattespaljeerna kring terassen och blomma överdådigt men jag är realist... Lite nöjd att hon inte stendött och hoppet lever med andra ord om att kanske nångång få se en blå vacker blomklase!

Kaprifol, lonicera är oxå ett trevligt klättersläkte... Ovan är det en sort som heter Harlequin, en variegerad kaprifol...trefärgad om man ska va noggrann; vit, grön och rosa... Riktigt nice!

Klätterhortensia gillar jag oxå, tålig, ja riktigt robust! Har redan knoppar ser jag men det dröjer nog lite innan de blommar...!

Sen är det faktiskt så att jag även gillar humle som klättrare...de kräver utrymme för de kan ju växa åtskilliga meter på en säsong för att sen vissna ner helt under vintern...
Den gula guldhumlen är riktigt snygg med sina gula blad...
Nog med klättrare för idag!
Trevlig fredagskväll önskar jag er!
Kramar Ullis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar