onsdag 9 mars 2011

Engelsk pelargon

gör mig lycklig
jag tycker de är så vackra!
Fast jag erkänner att jag tycker de är kinkiga
vet inte riktigt varför men jag brukar inte få dem att överleva särskilt länge
Helst ska de vara riktigt mörka i blomfärgen
som den här som jag köpte häromdagen:


mörkt röd, med lite dragning åt mörkt lila-svart
å den är så snygg!

Nu hoppas jag att jag får denna att överleva
och frodas!
Ute är det någon enstaka plusgrad och det faller
ett tätt snöblandat-regn
förhoppningsvis är det mest regn så att det tar på snön
för nu vill jag ha vår och barmark!
Ha en skön kväll alla rara!
Kram Ullis

4 kommentarer:

  1. De därriktigt mörka är skitfräcka!!!

    SvaraRadera
  2. vilken underbart fin sida,hittade hit när jag sökte på engelska pelargoner. man blir så inspirerad.

    SvaraRadera
  3. Jag sökte också på Engelska Pelargoner och hamnade här bl.a. sidor. Vad jag tycker mig förstå så skall man ha de engelska ute då de trivs bäst där. I affären tittade de på mig som om jag var "hmhm" när jag sade att jag tänkte ha dem ute.
    Jag har köpt några röda som man inte kan annat än bli lycklig av att se på.
    Hittade en uppgift om att de MÅSTE ha en käldperiod för att kunna blomma om.

    SvaraRadera
  4. Hej alla.
    engelska och änglapelargoner har hos oss tagit över plats och tid från de "vanligare" pelagonerna.
    Vi har de engelska och änglarna ute och inne ,litet som det faller sig. Vi upplever att bägge arterna är mycket lättodlade och blomvilliga. Min absoluta favorit är en vit ,storblommig som heter Whisper, underskön.Bland änglarna är det Rose baby och en orange som är älsklingarna.Vi bor i Jämtlands inland ,solen är tidig här och ljuset intensivt. Vi gör inget särskillt i fråga om skötseln
    Bästa hälsningar Esbjörn.

    SvaraRadera