onsdag 20 januari 2010

Sur jord


Jag fortsätter på gårdagens inlägg: Rhododendron. Tänkte visa några bilder av ett par av mina surjordspartier:

Som ni ser är dessa "uppbyggda" med torvblock, stock och sten, lite Kajsa Warg; 'man tager vad man haver'. Jag använder ogödslad naturtorv blandad med kompost lite nerklippta pinnar och grenar samt lite bark, barr mm som jag krattat ihop i skogen. Sedan är det bara att plantera...

det finns en hel del perenner som trivs i samma sura jord som rhododendron, tex astillbe, hosta, meconopsis, ljung, för att inte tala om de amerikansa blåbären som trivs ypperligt!
Ha det gott!
Nu ska jag åka till Glanshammar å lyssna på Gustav och Marie Mandelmann, ni vet dem som medverkat i 'trädgårdsfredag' på TV under hösten, ska bli spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar