tisdag 3 augusti 2010

Att klättra i träd...

...är inget för mig, höjdrädd som jag har blivit på 'äldre dar'. Däremot gillar jag klättrare i trädgården särskilt i form av clematis!
Så idag bjuder jag på några av de som blommar just nu;

Carmencita

Jan Fopma

Royal velour

'Fröboll' av tangutica...
även efter blomning är clematis vackra...

Albina plena

Korean Beauty

Gillar faktiskt pipranka oxå!

Och här i pergolan klär; vildvin, humle, japansk träddödare och vinstock samt murgröna 'väggarna'
och bildar ett grönskande rum...
ska nog gå dit ut och ta en kopp kaffe!
Må väl alla rara!
Kram Ullis

7 kommentarer:

  1. Saknaden av en pergola eller veranda är stor.Varje sommar, önskade jag vi hade villan kvar.Det var härligt, att kunna gå ut, på tomten som även hade lite skogstomt, där vi kunde plocka blåbär,lingon o.hallon. Min make planterade ett bigga-träd som ibland gav oss hinkvis med bär, ångra att jag inte slog en kopparspik i stammen, det räckte väl med att de köpte huset av oss.-93 i Dec.
    Nedanför oss bodde en man som var känd för sina Clematis, minns ej namnet,men han bodde på Bränningestrandsvägen i Pershagen-Södertälje

    Grannen har en som växer i hörnan,med mindre lila blommor,den nuvarande har inte satt den.

    SvaraRadera
  2. Så härligt lummigt och grönt det är i din pergola! Vilka vackra clematisar, fint med klättrare i trädgården! Jag hoppas att min Korean Beauty, frösådd förra året, ska blomma i år,men det syns inte några knoppar än i allafall!
    Ha det gott!
    //Margot

    SvaraRadera
  3. Ljuvligt med gröna rum! Och väldigt fint med den grå träkonstruktionen! Japansk träddödare låter farlig, den känner jag inte till. Gillar dina klematisar och letade för att se om du har någon etikett för klematisar eftersom jag spanar efter fler att plantera men hittar ingen sådan etikett.

    SvaraRadera
  4. Så många fina du har! Och vilken mysig kaffepaus i den pergolan:)
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  5. Fina klättrare och en mysig fika hörna.
    Mariana

    SvaraRadera
  6. Oj oj oj vilka skönheter du visar, jag gillar också kelmatis både de som klättrar o de som inte gör det.De vackra klockorna Jan Fopma är helt underbara. Gillar din pergola så mysig
    Ha nu en härlig helg
    Annelie

    SvaraRadera
  7. Hej! Underbara clematis! Jag gillar också din pergola! Har du fler bilder på den? Jag planerar en pergola men behöver inspiration! :-) Kram!

    SvaraRadera