lördag 6 mars 2010

Vårkänslor

Hej alla ni söta!

Igår fick jag ju Hortogreen katalogen, den läste jag flera gånger från pärm till pärm, mycke rart finns det, å naturligtvis blev första sorteringen stor. Satt och kollade deras hostor; de hade ett 15-tal olika, fyra hamnade på inköpslistan; Blue ivory, Rainforest sunrise och Eskimoe pie och Orange marmelade. Tog fram min trädgårdsdagbok och skrev in dem...och upptäckte att jag redan hade Blue Ivoy. Haha, jag som trodde att jag hade koll på alla hostor som finns i Blomsterbo men icke sa nicke...blev ju tvungen att räkna dem: 76 namnsorter + några som etiketten försvunnit på...kanske inte så konstigt att jag ej hade koll på dem alla?!

Gick vidare till en anna perenn som jag är förtjust i nämligen PIONER. De hade även ett gäng sådanna och jag kommer att beställa 3st av detta släkte oxå: Dancing Butterfly, Flame och Jan Van Leeuwen. (En rosa enkelblommig, en korallfärgad enkel och en enkelblommande vit luktpion) Å jag ryser bara jag tänker på dem....
Sedan blir det nog en ny hortensia; är ju svag för dem,  en syrenhortensia som heter Vanilla fraise...ny för iår...!
Och sedan skulle jag vilja prova på ett blåregn, det är ju så himla snyggt men ej så härdigt. Den namnsort som de har i år heter Blue Moon och ska (enl Hortogreen) vara härdigt i zon 1-4 (5) vågar man tro på det? För nog tror jag att det kan överleva här men man vill ju liksom ha den där otroliga blomningen!!!!
Någon som har blåregn i zon 3-4 som det fungera för med mycket blomning????

Igår fick jag ju även en award från susie på stjärnarve. Tack så hemskt mycke, man blir ju stolt som en tupp men även lite rörd över att ni besöker min blogg och dessutom gillar det ni ser och läser...
The sunshine Blog Award is awarded to bloggers whose positivety and creativity inspire others in the blogworld. The rules for accepting the award are:
1. Put the logo on your blog or within your post
2. Pass the award to 12 bloggers
3. Link the nominees within your post
4. Let them know they received this award by commenting their blog
5. Share the love and link to the person from whom you received this award

De 12 som jag skickar awarden vidare till är:



Ha nu en riktigt trevlig fortsättning på denna lördag!
Kramar till er alla
Ullis











15 kommentarer:

  1. Tackar ödmjukast för utmärkelsen! Så glad jag blir att du gillar min blogg och tycker den är värd en award.

    En imponerande skara Hostor du har samlat ihop!

    Ha en trevlig lördag och tack igen för utmärkelsen!

    Rebecca

    SvaraRadera
  2. Grattis till awarden och TACK för att du gav den till just mej, så glad jag blev och för din kommentar hos mej!

    Ja, visst är det härligt att sitta och drömma över trädgårdkatalogerna såhär års! Det låter verkligen läckert med alla pionerna, eftersom jag själv älskar just pioner!
    Ha en fortsatt skön lördag!
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Tackar ödmjukast för award och smicker. Det värmde gott i den bitande nordupplänska iskylan.:-D
    Att Blue moon skulle vara härdig ända till zon 5 ställer vi oss en smula skeptiska till. Vi skulle inte bli förvånade om vårt exemplar i skyddat läge i zon 4 stryker med denna vinter. Vårt andra blåregn, Amethyst falls, som sägs vara nästan lika härdigt, strök med redan ifjol.

    SvaraRadera
  4. Kul att du blev glad, det är en glädje att läsa och titta på din blogg så awarden kom verkligen till rätt person.
    Vad sugen jag blev på att beställa den där katalogen, men.......det får nog räcka med inköp för våren. Det ska ju både bli små träd samt massor av buskar från Öland, kläng- och buskrosor från Danmark och massor av dagliljor, både från Englandoch Sverige.
    Så nu får det vara nog ett tag. Ska ju hinna med att plantera dom också!

    SvaraRadera
  5. Man tackar!!!
    Trevlig fortsättning på helgen med mycket sol!
    /Ruben

    SvaraRadera
  6. Tack Ulrica, det värmer i hjärtat.
    Hostor är så trevliga i rabatten, de håller ogräset borta och gömmer skräpiga vår lökar.
    Sedan finns ju många varianter.
    Kram/Ann.

    SvaraRadera
  7. Tack för kommentaren hos mig! Vilken jättefin blogg du har, underbar header!

    Sanna

    SvaraRadera
  8. Jag blev jätteglad för min award! Tack! När jag ser den översta av dina bilder så funderar jag över om jag har besökt din trädgård? Med STA?

    SvaraRadera
  9. Rosnettan; Kan stämma, STA Närkekretsen har varit här för några år sedan, häftigt...
    nu blir jag nyfiken...bor du häromkring?
    kramar Ullis

    SvaraRadera
  10. Hallå Ullis, vad kul med awarden! Stort tack!! Har du haft öppen trädgård med STA? Jag har precis gått med men är inte med i den kretsen, men det kanske inte spelar någon roll?

    Planerar att hinna med flera trädgårdsbesök i sommar som inspiration nu när vi håller på att bygga upp vår trädgård. Det är både bra och dåligt att ha lagom knapert med pengar att investera, då tar planeringen lite längre tid, men entusiasmen får stävjas...

    Marit

    SvaraRadera
  11. Marit: Har anmält mig till 1000 trädgårdar i augusti...
    När STA var här så var det närkekretsen som bokat besöket, men jag brukar säga att min trädgård jämt är öppen, vilket innebär att man får komma och titta när man vill bara jag är hemma så går det bra!
    Kramis Ullis
    ps grattis till medlemskapet i STA, det är toppen!

    SvaraRadera
  12. Trevlig blogg du har!
    Såg dina bilder på hönsen,jag har en höna som ser ut som din svart/vit fläckiga.
    Det är farligt att läsa växt kataloger lätt att sväva i väg med beställningslistorna.
    Ha det bra
    Mariana

    SvaraRadera
  13. Då måste jag ut och titta i den katalogen. Har börjat gilla hosta så någen borde jag ju ha//Britt

    SvaraRadera
  14. Tack för awarden! Alltid kul att höra att det finns intresse för just min blogg:)
    Lägger till dig i min blogglista. Gillar det jag läser och ser!!
    Den katalogen måste jag söka på...verkar väldigt intressant:O
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  15. Jag fick också Hortogreens katalog och blev så sugen på blåregn, bland annat...

    SvaraRadera