måndag 4 oktober 2010

Magnoliapresent!

God eftermiddag/kväll!
Ännu en underbart vacker höstdag har passerat, jag har varit till Örebro för grupparbete hela dagen men igår hade jag en riktigt trevlig heldag ute i trädgården. Fick besök av Jonas från stolpens trädgård, alltid kul att snacka med någon som är lika intresseras som jag. Dessutom är han riktigt kunnig så man kan ha en hel del nytta av honom oxå! Fick en liten trevlig present av honom; en Magnolia cylindrica 'Holden' efter en frösådd just från Holden, ska bli spännande att se hur den utvecklar sig. Själv har jag ingen refarenhet av släktet 'Cylindrica' så är det någon med information så tas det tacksamt emot!


Under rundturen i trädgården insåg jag att det är en hel del som blommar fortfarande trots ett flertal frostnätter. Uppenbarligen har frosten inte lyckats söka sig in i de större planteringarna.

Rosen New Dawn


Höstanemon

även en vallmo vågar sig på med nya knoppar!
Hann faktiskt med riktigt mycke igår; städade ur växthuset och skördade det som var kvar i landet i form av lök och morötter. Lite finns kvar i stora potatislandet men i mitt lilla grönsaksland vid växthuset är det nu rensat och fint! Krattade löv och äpplen hann jag också med...
Fast lövkrattning lär det bli mer av så småningom för ännu är inte träden avlövade!
Ha en fin måndagskväll!
Kram Ullis


1 kommentar:

  1. Visst är det fint fortfarande i trädgården. Vi har ju inte haft någon frost ännu, så igår klippte vi gräset som växt sig jättelångt.
    har ju själv väldigt dåliga erfarenheter av magnolia, så där kan jag inte hjälpa dig. Men du kanske kan hjälpa mig!?
    Om du går in på min blogg och tittar på sista bilden så ser du ett litet skott av något. Vad det är vet jag inte, men det skulle tydligen vara en "kornell småbladig vintergrön". har utlyst en tävling, men ingen har kommit med rätt svar ännu.

    SvaraRadera