fredag 17 juni 2011

träd och buskar för den lilla trädgården

Go´dag!
Härom dagen träffade jag en kvinna som sa;
d-u förstår, jag har en liten tomt, bara 1500 kvadrat så jag får inte plats med några träd...
- 1500 kvadrat det är ju ganska så stort, du borde ju få plats med ett femtiotal buskar och träd iallaflaa, sa jag
-Är du inte klok sa kvinna och tittade på mig som om jag vore ett ufo...
Hur skulle det gå till, träd blir ju stora!

Ja, en del träd och buskar blir omfångsrika och stora med åren,
men det finns faktiskt MÅNGA som man kan plantera fast man har begränsad yta!
Dessutom går ju allt att beskära!
Så:
Var inte rädd för att plantera träd eller buskar!!!!
Idag bjuder jag på några av dessa fina buskar och träd som passar för den lilla
trädgården:

 Weigela florinda Nana Variegata, ett litet prakttry som blommar just nu med svagt rosa
blommor, men busken är fin även då blomningne är över tack vare de variegerade bladen

 Ännu en med variegerade blad, detta är en Bok, Fagus sylvatica 'Striata'
och nog har den strimmiga blad alltid,
fantastiskt fin!

 Detta är en Alm, Ulmus 'Jaqueline Hillier'
bladen sitter tätt, tätt ihop och den växer lite bonsailikt...

 Sen måste man ju ha lite fint även på vintern,
En liten tall men underbart stålblåa, långa barr:
Pinus walliciana 'Nana'

 Å så lite doft; en Schersmin med variegerade fläckiga blad:
Philadelphus coronaria 'Innocence'

 Små uppstammade träd är fantastiska att använda och ger volym till rabatten
denna Sälg heter: Salix 'Helvetica'
och bildar med tiden en fin rund krona,
skulle kronan bli alltför vid, klipps den in
Har fantastiskt fina silvergråa mjuka blad!

 I ett skuggig del av trädgården kan man med fördel plantera växter med gulaktiga blad,
dessa lyser upp vrån och dessutom trivs oftast gulbladiga växter bäst i lite skugga
planteras de i full sol riskerar bladen att brännas.
Trädet på bilden ovan är en gulbladig klöveralm; Ptlea trifoliata 'aurea'.


 Ännu en fantastisk liten barrväxt:
En Hemlockgran; Tsuga canadensis 'Jeddeloh'
en riktigt trevlig liten barrväxt!


 Och tillsist ytterligare en Schersmin, Philadelphus coronaria 'variegata'
gröna blad med vackert vita kanter,
blommar som en 'vanlig' Schersmin med starkt doftande vita blommor!

Alla buskar och träd som jag tipsat om idag kan planteras i 'vanlig' trädgårdsjord
Hoppas att ni fått något tips
och kom ihåg:
Trädgård är en gård med träd i!
Så plantera mera träd!!!
Må väl, alla rara,
Kram Ullis

7 kommentarer:

  1. Jaaa! Bra lobbat för träd och buskar Ullis. Håller med dig - en trädgård utan träd är...inte lika mycket trädgård i a f.

    Hälsa damen att vi har 180 kvm och ett 10-tal träd och många buskar...det får visst det plats.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Visst får det plats...hihi. Ska tipsa en arbetskompis om dessa! //helen

    SvaraRadera
  3. Ja du, en del förvånar en! Själv har jag satt en del små träd i år, men på grund av torkan så dog faktiskt ett - en kamtjaktabjörk - så den måste ersättas. Den där Fagus sylvatica 'Striata'
    skulle jag kunna tänka mig, var hittar man en sån!?
    TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
  4. Susie: Jag har köpt min 'Striata' hos en grossist i Munkedal: Tommy Ahnby.../ Ullis

    SvaraRadera
  5. Skriver upp på vill ha listan//Britt

    SvaraRadera
  6. Tack för bra tips! /Leila

    SvaraRadera
  7. Bravo,slar ett slag för träd och buskar det gillar jag.Jag har fått ögonen upp för vackra träd och buskar.Jag har också den lilla småbldiga almen,fick en liten planta av en kompis,den har växt till sig bra.Även en gulbladig klöveralm finns,fast den är väldigt liten ännu.Träd och buskar bilder stommen i en trädgård,min är ca 800km.Där finns även plats för ett större antal rosbuskar.

    SvaraRadera