torsdag 29 december 2011

Summering av 2011

Hej vänner!
Tiden går fort när man har roligt
senaste veckan har jag varit ledig och spenderat några sköna dagar 
med julfirande, avkoppling och så lite arbete
ja, visserligen inte på mitt ordinarie jobb
utan med renovering av son och svärdotters hus
vi har målat, målat och målat lite till
och trots att jag är höjdrädd fick jag äran att klättra
högst upp på stegen i trapphuset för att måla taklisterna...
(jag var väl den som var minst höjdrädd... eller rättats sagt: Modigast!!!)
Det blev så fint!
Nu idag återgår jag till normalt tillstånd, ja ni vet: 
arbete...
Men det ska bli så kul, för jag gillar verkligen mitt jobb...
Ett jobb som var nytt för i år...
Men vi börjar från början
2011 ett år som visade sig ha en hel del sjukdomar med sig,
inte för mig personligen men för delar av släkten...
hjärtinfarkt, gikt och rosfeber
höftplastik
nästa höftplastik
sen en otroligt tuff cancerbehandling med både strålning och cytostatika
det verkar dock som om all behandling hjälper
så förhoppningsvis blir 2012 ett 
friskt år!
Själv studerade jag ju till operationssjuksköterska 
och blev färdig i juni 2011
började direkt att jobba på operation och trivs otroligt bra
det är så fantastiskt att vakna varje morgon och längta till jobbet...
Vi har fått tillökning i släkten; min brorsdotter, lilla Lisa föddes i juli

Äldsta sonen köpte hus tillsammans med svärdottern
Yngsta sonen tog moppekörkort och började nian
barnen blir stora!!! för inte blir vi äldre...?!

I trädgården då, vad har hänt under året som gått...
Ja, det var en sträng vinter med MYCKET snö
 Men så i mars smälte snön bort så pass att snödropparna vågade sig upp
och efter några bakslag kom så äntligen våren...


 och försommaren...

 Blomsterbo finns med i boken:
Trädgårdsriket av Gunnel Carlsson
uppföljaren på 2010 års 1000 trädgårdar...





 En hel del nytillskott till trädgården har inhandlats under året...


 Lite snickerier till trädgården likaså
här är det succen 'taggtrådsspaljee
 som tagit plats i ett nygjort område i trädgården

 Lite trädgårdsbesök har också hunnits med,
först ut är ju de obligatoriska trädgårdsmässorna på vårvintern
starten på trädgårdsåret
ovan är det en bild på M från vår resa till Göteborgs Botan
En resa med trädgårdsamatörerna till Linuddens plantskola samt makarna Knutsons 
japan inspirerande trädgård gav mycket tips och inspiration



 Några nya rabatter har det ju oxå blivit...


 Blomsterbo har haft besök av såväl författare (Carina Bergius) 
samt journalister och fotografer
från bla Året Runt
(reportaget kommer till sommarn)

 Några trädgårdsintresserade besökare hittade också hit
både föreningar som bokat besök
men även andra som tittade in på 
'Konst i trädgård'
 Sen kom hösten...

 Med svamp i mängder...
 Och hård blåst, så hård att växthuset gick åt skogen...

 Lite snö kom också,
men den försvann lagom till jul...
Å juldagen kom Dagmar med stormbyar,
vissa spår efter henne syns i trädgården
de sista rutorna i växthuset gav upp
portalen in till trädgården lade sig oxå ner
visserligen har den sjungit på sista versen i flera år
så nu blir det till att snickra lite mer
men det blir först nästa år...
Välkommen 2012!
Vill passa på att tacka alla mina goa bloggvänner
tack för att ni varit med under detta händelserika år
välkomna tillbaka nästa då jag hoppas hinna med att delge mina
tankar och bilder om och från min trädgård
Må väl
Kram Ullis

7 kommentarer:

  1. Tack för kavalkaden och för inspirerande läsning och bilder under det gångna året. Ja nu är det snart dags att börja på nytt trädgårdsår. Jippie!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Titta så mycket du hunnit med, och så fint det växer! Ja, att vi skulle bli så mycket äldre känns orealistiskt. Det är ju bara kroppen som blir skrottigare:)

    SvaraRadera
  3. Jag har ju hittat din blog nu 2011 och har funnit mycket inspirerande här. Fortsätter naturligtvis att följa under 2012. Lycka till med nya årets projekt.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig summering av ditt 2011.Beundrar dina rabatter :-))

    Kram

    SvaraRadera
  5. Härlig genomgång om vad som hänt dig under 2011 och som för oss alla så har det tydligen varit både upp och ner!
    GOTT SLUT PÅ DET GAMLA OCH GOTT NYTT
    önskar
    Susie

    SvaraRadera
  6. Oj vad du har hunnit med under 2011. Livet går upp och ned och jag hoppas att 2012 blir ett bra år för alla.

    Kram och Gott Nytt År
    Christina

    SvaraRadera