torsdag 11 februari 2010

tänkvärt

'Vackert är allt som ses med kärlekens ögon', Christian Morgenstern 1871-1914, å visst har han rätt! (ok, hade rätt då) För visst är det många och mycke runtomkring oss som vi älskar och tycker är oerhört vackra...det gäller bara att komma ihåg att säga det... eller visa det...


Jag älskar iallafall min trädgård, den ger mig så otroligt mycke (kanske för att den är stor?) aldrig är jag så lycklig och tillfreds som efter en hel dags trädgårdsarbete, å aldrig är jag så avslappnad och stressfri som då jag grävt mig riktigt svettig! Tack och lov att man funnit sin plats på jorden, och hittat sin 'hobby' eller kanske livsstil... för trädgård är ju en livsstil eller hur?

Och när man är så nöjd med tillvaron, trots längtan efter våren så kan man, iallafall stundtals, tycka att istappar är vackra och snön skyddar ju faktiskt mina små ömtåliga plantor...


Trädgård handlar ju om så mycket mer är arbete... visst är det väl underbart att sitta ute på en soffa under ett träd med en kopp kaffe och njuta av doften från blommande azaleor....
Erkänner; jag skulle kunna bli bättre på att njuta, stanna upp och se det vackra, se de små detaljerna...

som de små rosa prickarna i prickklockan

De högglänsande bladen med vackert mönster av bladnerver, hos Hasselörten, asarum europeus.

De fantastiskt små limegul/gröna stjärnorna hos jättedaggkåpan...
Lovar, jag ska försöka sakta ner... njuta mer...
tänka Nalle Puh: "Åar vet att det inte är någon brådska. Tids nog kommer vi fram"
stora kloka ord från en liten björn!
Kramar Ullis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar