onsdag 28 april 2010

Vårregn

Som den inbitne trädgårdsidiot jag är räds man ju inte ett litet vårregn, nej, ut en sväng i trädgården efter jobbet är ett måste! Jag vill gå en runda, kolla vad som dykt upp sedan sist (alltså igår, eftersom jag går en sväng varje dag) och konstigt nog hittar jag alltid något nytt, eller något som slagit ut osv. Det är de små grejorna som händer som man lägger märke till och gläds oerhört åt!
Så, vad har hänt i min trädgård idag? Jo det ska jag berätta för er...

smilacena racemosa, vippramsen har vaknat och sträcker sina spetsiga hopknövlade blad mot himlen, snart slår bladen ut...

caltha palustris 'plena' den fyllda kabbelekan har börjat blomma i dammen.

Hyacinten 'woodstock' likaså fast den är dock inte planterad i dammen...
Corydalis, nunneört samt Balkansippor, anemone blanda har även de börjat blomma. Pioner tittar upp, både röda spetsiga knoppar och de karaktäristiska rufsiga tofsarna hos dillpionen.
Påskliljorna har slagit ut, vårkragen har knopp, massor med vårlökar av olika slag blommar förfullt i grusgången, rabatter och diken, underbart vackert!
Fick igår ett paket på posten, det var en beställning från odla.nu som kom, hade (som vanligt) glömt vad jag beställt så det var lite spännande att öppna...lite julafton...
Innehållet visade sig vara; Höstanemon 'serenad', astillbe 'milk and honey', flocknäva 'cambridge' och en hosta 'sugar daddy'. Förhoppningsvis hinner jag få ner dem i backen imorgon innan jobbet....
Ha nu en riktigt skön onsdagkväll!
Kramar Ullis


1 kommentar:

  1. Härligt med alla vårblommor och paket med posten är inte heller fel, särskilt om det innehåller växter!
    Ha det bra!
    Christina

    SvaraRadera