torsdag 29 april 2010

Saker jag INTE tycker om i min trädgård....

Godmorgon!
135 inlägg har jag gjort här på bloggen, i alla dem har jag skrivit om vad jag gör i min trädgård, vad jag har för planer, lite inredning men framförallt om mina älskade växter! Nu kan man ju nästan tro att jag tycker om alla växter...men, det finns ett litet men, faktum är att i dagens inlägg tänkte jag berätta för er vad jag INTE tycker om!
Jag går ut hårt: Jag tycker INTE om rosen: Nina Weibull
(det är en rabattros, kräver massor med skötsel, beskärning och så blir det bara 3-5 grenar med några få röda blommor som inte ens doftar!) nej, vill inte ha! Det finns andra rosor som fyller mitt lystmäte betydligt bättre...

Jag tycker inte heller om Tagetes
Ful färg! svår att kombinera...trots deras goda egenskaper med att ta död på nematoder i jorden...
kommer inte in i min trädgård!
Faktum är att jag är inte överförtjust alls i ettåriga växter, man lägger ner tid och ork på att fröså tidigt, skolar isär dem och springer fram och tillbaka med krukor och byttor för att avhärda och sedan när risken för nattfrost är över planteras de ut i krukor och lådor. Sedan ska de passas med vatten, näring och plockas bort vissnande blommor under hela sommaren. Trots 'hur mycke' uppmärksamhet som helst dör de när kylan och vintern kommer!
 Nej, jag använder perenner och små träd i mina krukplanteringar, funkar utmärkt för mig!
jaja, tänker ni, hon måste ju iallafall vattna och göda under sommaren, och visst har ni rätt! Men jag slipper sådden, isärskolningen, avhärdningen och sedan att det trots allt dör när vintern analkas!
(ok, dax för ett erkännande: jag har allt någon liten låda med pelargoner och någon sommarblomma som tex silvernjurvinda i...)


Vad mer tycker jag inte om i min trädgård?: Jo...
OHYRA, spelar ingen roll om det är bladlöss, sniglar eller sork...oftast hinner jag inte med att se dem innan angreppet fått drastiska följder... men sådant är livet, jag tycker verkligen inte om dem, inte heller gillar jag besök från rådjur som betar av azaleaknoppar mm, eller ormar som ringlar omkring och skrämmer skiten ur mig...

Sedan sticker jag ut hakan och säger att jag inte gillar folk som stjäl i min trädgård!
Har haft besök ett flertal gånger och efteråt upptäkt att det tagits frökapslar, sticklingar och till och med växter! Och det ska vara 'trädgårdsälskare' som varit på besök och tittat i min trädgård! Så himla fult, snacka om att sakna respekt! Det kan ju faktiskt vara så att jag själv skulle ta sticklingar av växten de bryter av, eller att frökapseln skulle skickas vidare till tex fröinsamling. Har t.o.m varit med om att folk grävt upp små fröplantor och stulit dem! USCH och FY!

Sedan tycker jag inte om när folk röker i min trädgård! Varken jag eller någon i min familj röker och därför tycker jag inte om när någon blossar och spyr ut rök som är skadlig och dessutom förhindrar att man känner dofterna från blommorna och jorden...
sedan har det ju hänt att man hittat fimpar efteråt i trädgården oxå...

OJ!
Vad mycke det blev som jag inte tycker om!
Tur att det finns så otroligt mycke som jag älskar och naturligtvis överväger det allt det andra!
Växterna som jag inte tycker om köper jag naturligtvis inte...ohyra får man leva med...och ohyfsade människor som saknar respekt är ju oxå något som man stöter på, kanske inte så mycket att lägga 'krut på', försöker intala mig att de som stjäl allafall tycker om min trädgård och mina växter...
för annars skulle de väl inte göra så....!

Imorgon kommer ett inlägg som är betydligt mer positivt....
Tack för att ni läst, och kom ihåg att detta är mina tankar, tycker ni om Nina Weibull och tagetes så respekterar jag er för det! Jag vill inte på något sätt vara en 'besservisser' och tala om vad som är snyggt eller inte, utan detta är mina känslor och mitt tyckande!

Kramar till er alla!
Ullis

6 kommentarer:

  1. ...och tagetes luktar dessutom illa!
    Nej, jag gillar inte heller tagetes. Stel och tråkig! Som nejlikor!
    Och ohyra är det väl inte många som gillar...
    Ha nu en bra dag, kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Helt överens med dig i det mesta, inklusive rökningen (även om vi har en del ettåringar - bara för att kunna göra överdådiga sommarbuketter). Men besökare som stjäl??? Det låter HELT sanslöst. Man häpnar! Sympati till dig som ändå verkar ta det med beundransvärt lugn - vi skulle förmodligen få dåndimpen av ilska om samma sak hände hos oss.

    SvaraRadera
  3. Mycket jag höll med om där. JAg kan också tillägga att jag inte blir glad när halvbekanta frågar mig om jag inte funderat på att anlita nån trädgårdsarkitekt...
    Då blir jag förbannad, men fattar först efter att de åkt vad de egentligen sa...och då är det ju för sent att säga nåt till dem. Är kanske för snäll.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Håller med dig helt och hållet!
    Hade tre Nina Weibull för några år sedan, men gillade inte rosen, så jag grävde upp alla och gav bort!
    Tagetes kommer jag aldrig att ha och undviker ettåringar i det längsta!
    Att det finns folk som inte kan låta andras växter vara ifred är för bedrövligt!
    Ha det så gott!
    //Margot

    SvaraRadera
  5. hihi, fel växt på fel plats blir inte bra, ibland säger jag att det finns inga tråkiga växter, bara tråkiga trädgårdsmästare :)

    SvaraRadera
  6. Det låter som totalt obegripligt att någon går och tar något olovandes i ens trädgård??!!

    Det där med rökning: Jag är inte rädd att tala om att jag har en "rökruta" utanför grinden, vid garaget..."Take it or leave it" som vi säger på finska...;))!
    Ha en go' Valborg!/Anja

    SvaraRadera