tisdag 10 januari 2012

Inte helt insnöad

Hej raringar!
Ni som varit med mig här på bloggen ett tag har nog förstått att jag 
är ett stort fan av träd och buskar
men
jag är inte helt insnöad av dessa fantastiska växter
nejdå
jag har faktiskt ett gäng sköna gröna
perenner på 'gillar listan' oxå...!
Tillåt mig att presentera några av dem iaf

 Allium, denna trevliga variationsrika lökväxt som håller sorkar borta
me like...!
 
Helleborus Orientale
 Anemone nemorosa, vitsippor i olika varianter,

 Samt Hepatica nobilis, blåsippor
älskade för att de är våren personifierad

 Hm, tja, perenner och perenner
men clematis är så bra växter, blomvilliga och klättervilliga
de ger trädgården en ny dimension
ja, ni vet, uppåt väggarna!

 Dagliljor, hemerocallis

 Phlox

 Höstaster

 Och Rudbeckia, Echinacea
fantastiska perenner som lyser färgglatt under 
sommaren och ända in på höstkanten
trevliga att plocka in och njuta av i bukettform


 Hosta,
ett av släktena som jag samlar på
en komplett växt
variationsrik både i bladform, färg och storlek
En höjdarväxt enligt mig!


 Hm, vad gör de här bilderna här?
Det är ju inte direkt perenner...
men ganska bra bilder var det iaf
så de får väl vara kvar!
Ha en super tisdag,
själv ska jag nu dra ett varv med dammsugaren innan det blir till att
åka till jobbet för ett jourpass
Ha det gott,
Kram Ullis

2 kommentarer:

  1. Det är inte bara dina bokar jag gillar. Verkar ha en hel del perenner gemensamt i hjärtat också. Men det där att allium skulle hålla bort sork, glöm det. I alla fall här i min trädgård. Går de inte förbi, gör de nya gångar runt eller så flyttar de på lökarna. Kejsarkronor inräknade. Inte ens mina katter kan hålla alla vattensorkar och åkersorkar stången. Dubbelsuck!
    Titta in i min blogg, där hittar du en liten överraskning till dig.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  2. Att snöa in på snygga växter går snabbt, då spelar det ingen roll om det är träd, buskar eller perenner. Sommarblommor i all ära, men det fantastiska med perenner och andra övervintrare i trädgården är ju att de vaknar till liv igen varje år efter en lång och kall vinter. Snygga bilder du visar här idag.
    Ha det fint.

    SvaraRadera