måndag 29 mars 2010

magiska marktäckare

Jag använder på tok för lite marktäckare! Varför? Ja, säg det! Faktum är att jag skulle behöva ha massor med dessa underbara låga härdiga perenner som så effektivt håller undan ogräset och ger rabatten en snygg låg plantering!
Visst har jag några och av dessa tänkte jag visa vissa idag....
kanske att det inte är de absolut vanligaste man kommer att tänka på när man pratar marktäckare men... I like them...
Gaultheria procumbens, Tuvvaktelbär tror jag att den kallas på svenska. En liten söt sak med högglänsande blad och vackra små lingonlika blommor som blir till snygga röda bär....
Trivs ypperligt i surjordspartierna under rhododendron och azaleor. Bildar med tiden en tät matta som effektivt håller undan ogräs....
Man brukar kunna hitta dem relativt billigt fram på höstkanten då plantskolor exponerar dem uppkrukade just  för en sensommar/höst plantering till krukor och urnor just för att de håller sig fina långt in på hösten ända fram till frosten...
Men varför inte stoppa dem direkt i rabatten och de växer sig täta ganska snabbt!


Cornus canadensis, krypkornell. Är väl egentligen ett mellanting mellan perenn och buske...
Enligt 'The Hillier gardeners guide to Trees and shrubs' är det en örtartad perenn med ett krypande vedartat rotsystem som årligen skjuter nya skott.Växten blir ca 15 cm hög och blommar på försommaren med vackra vita blommor. Bladen är glänsande och vackra! En ypperlig marktäckare som trivs jättebra i mina surjordspartier, framförallt där det är ganska skuggigt.

Sippor kanske man inte tänker på som marktäckare, men de är ju faktiskt riktigt effektiva sådär direkt på vårkanten....visserligen försvinner de senare på sommaren men då kan man ju plantera ett gäng hostor eller varför inte astillbe på samma plats....



Andra favoriter som jag använder mycket av är Ajugorna:

Finns många olika sorter och färgkombinationer....

Jag tycker oxå mycket om de vintergröna marktäckarna som tex Vintergrönan, vinca major/minor
finns ju också några olika namnsorter. Tacksamma vältäckande friskt badverk samt söt blommning fram på vår-försommaren.

Även den inhemska svenska hasselörten Asarum europeus är toppen att använda i dessa sammanhang...


Med sitt täta bladverk av högblanka vackra njurformade blad. Blomningen missar man allt som oftast för den oansenliga blomman sitter nämligen under bladen så för att se den söta bruna blomman måste man lyfta på bladen och titta under.....!
Det finns många ljuvliga täckande växter som är fantastiska att använda som underplantering i rabatterna....många fler behöver jag ha! Får bli ett projekt i raden av våren och sommarens måste-ta-tag-i projekt....

Ha en trevlig och fridfull måndag!
Kramar Ullis

7 kommentarer:

  1. Jag är också väldigt förtjust i marktäckare, men kan tyvärr inte ha dom gillar surjord här på Gotland. Men både ajuga, hasselört och vintergröna har jag. Lavendel kan också användas som marktäckare, malört, bergomrot som är en annan favorit trots att den ser gles ut på våren. Men den blir så vacker med sina rosa-röda blommor och vissna blomställningar. Sen har vi alla lågväxande nävor o.s.v., man kan daktiskt hålla på hur länge som helst!

    SvaraRadera
  2. Hasselörten är en favorit, men kryp kornellen gillade jag så den kommer jag nog testa.
    Mariana

    SvaraRadera
  3. Tack för bra tips igen, har skrivit upp tuvvaktelbäret och krypkornellen på "att- köpa-listan"! Passar utmärkt till min rododendron, azalea och hortensia-rabatt!

    SvaraRadera
  4. Vad tror du om kirskål... den täcker bra./ Connie

    SvaraRadera
  5. Ja du Connie, Kirskål är inte så dumt...haha...vacker blomma som jag faktiskt tycker är snygg men ack så spridningsbenägen...finns ju ett variegerad kirskål som inte är likaså aggressivt...kanske vore något. Fast jag tror att jag håller mig till de andra sorterna, onödigt att plocka in ogräs, det finns ju redan i trädgården...
    Ullis

    SvaraRadera
  6. Hej Ullis
    Håller med dig, men jag har sett den variegerade sorten den verkar lika våldsam som den gröna, men efter denna vintern längtar jag tom efter kirskål.../ Connie

    SvaraRadera
  7. Tuvvaktelbär har jag precis börjat utrota! Den höll på att ta död på mina azaleor. Den är värre än kirskål.

    SvaraRadera