söndag 10 juni 2012

Hostatime

Hej vänner!
Nu är det verkligen Hosta time i trädgården
just nu är de som vackrast
så där med lite vattendroppar på efter senaste regnskuren...
för idag har det kommit regnskur på regnskur
det har inte varit uppehåll många minuter emellan!
Just nu lyser dock solen och de mörka molnen 
verkar ha dragit bort för tillfället!
Hosta ?
lappen borta men läcker är den!
Någon som vet namnet???

 Hosta 'Guardian angel'

 Hosta 'Dream weaver'
nyplanterad i höstas
bladen lovar mycket!
 Hosta 'Patriot

 Hosta 'Chinese sunrise'
denna lilla ljuvliga hosta skiner ikapp med solen,
jag har den i full sol och den är så vacker!

 Hosta 'Orange marmelade'
gulaste gul med grön kant

Hosta 'Hanky panky'
detta är en liten sort men bladen är så läckra;
gula med grön kant och där det gröna börjar 
är det en liten vit-silver kant
 Hosta 'Hi Ho Silver'
en liten miniatyr
 

 Hosta ' So sweet'

 Hosta 'Independent'

 Hosta 'Fire and ice'

 Hosta 'Whirlwind'

 Hosta Great expectations'

 Hosta 'Blue umbrellas'

 Hosta 'Golden tiara'

 Hosta 'White feather'
min planta är bara två år, den ser inte mycket 
ut för världen men är läcker med sina rent vita blad
senare under säsongen kommer det lite grönt i det vita...
 
Hosta 'Blue mammouth'
en blåbladig jätte...
Hosta 'Abba dabba do'
en riktig gigant
kräver sin plats men är verkligen häftig...
Samlar på Hostor,
har drygt 100 namnade sorter plus ett helt gäng onamnade...
kan inte få för många!!!
Har ett helt gäng på 'vill-ha-listan'
även ett gäng på 'måste-ha-listan', fniss...
Som tur är saknar jag mördarsniglar
de små snäckor jag har verkar inte vara så glupska på hostor
tack och lov...
Nu tar jag kväll, 
ha en skön sådan ni med, och en trevlig inledning på veckan som kommer!
Må bäst, kram Ullis

2 kommentarer:

  1. Underbara hostabilder, jag samlar också på dom! Den första skulle kunna vara en Risky Business, men det finns ju många likadana!

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  2. Jag älskar hostor men är ingen samlare. Har dock några sorter och min favorit av mina egna är So Sweet eftersom bladen är vackra men att jag dessutom tycker om blommorna och deras doft. På vissa andra hostor klipper jag bort blommorna eftersom jag tycker att de förstör utseendet på växten...

    Kram

    SvaraRadera