onsdag 6 juni 2012

Mäktiga ekar

Querqes Pontica; armensk ek
  Ekar; släktet Querqes är väl kanske inget träd man tänker på att 
plantera om man har en liten tomt...
Med åren blir de stora, riktigt stora
men som sagt det dröjer...
kanske flera hundra år...

 Jag har ju relativt stor tomt (10000kvadrat)
så jag har ju utrymme för några stora träd

 Har planterat ett gäng roliga ekar
Ovan är det Querqes rubra Aurea

 Querqes Pectinata är finlikig i bladen
skir och läcker...

 Querqes Irtha 

 Crispa är häftig
faktum är att dessa ekar har vuxit relativt fort ändock..
de har nog blivit 2-3 meter på 7-8 år
Cristata har ett lite bonsailiknande växtsätt...

Querqes palustris 'Green dwarf'
är just en dvärg...
kanske nått för den med litet utrymme
Oftast hittar man den som ett litet uppstammat träd.
Nice!
Nu ska jag gå ut och klippa gräsmattan, det myckna regnadet 
på sista tiden har ju gjort det omöjligt att ansa det hela
fast det verkar som om det har vuxit enormt 
trots avsaknad av värme...
Ha en skön dag
och glöm inte bort att det är Trädgårdsamatörens dag idag
kanske man ska passa på att åka och titta i någons fina trädgård???
Vi får se hur jag gör, kanske det blir ett besök i eftermiddag?!
Må bäst ni rara!
Kram ullis

1 kommentar:

  1. Så många vackra ekar du har! Jag hade ingen aning om att det fanns så många sorter. Finns kanske ännu fler? Du har en fantastisk trädgård.
    Kram

    SvaraRadera