fredag 15 juni 2012

Svårt att inse

Jag har svårt att inse att jag aldrig kommer ikapp,
rätt som det är 'tror' jag att jag är i fas i trädgården
man har liksom rensat igenom en omgång
planterat det som stod och väntade
klippt häckarna och gräsmattan...
Man planerar att 'bara njuta' i sitt paradis
då jag vänder mig om 
och förstår att; det där med att vara 'i fas'
var fel


för helt plötsligt är kvickroten lika hög som riddarsporrarna
maskrosorna blommar för fullt mitt i rabatten
kirskålen har brett ut sig igen i barkgången som jag rensade förra veckan
jösses så fort det går
typ på en minut så är man i 'ofas' igen...!


Kanske är det så att man inte ska vara 'fas'
trädgården växer i från mig... eller 'om' mig kanske man kan säga
för växer gör det
och blommar 
väldigt vackert!!

 Just nu känns det som om jag absolut inte hinner med
har visserligen bara nästa vecka kvar att jobba innan jag går på semester
men det är ju fullt program...
typ hela tiden...
så nu får nog trädgården växa på lite
 innan jag 'tar tag' igen
då är det väl en djungel därute, fniss


Sen ska jag väl villigt erkänna att det bara är jag själv som sätter upp mål för hur
jag ska ha det i trädgården,
bara jag som ser ogräsets framfart (oftast bara jag...)
och bara jag som lider av att inte vara i fas

 Men jag försöker jobba på att inse att man kanske inte måste ha full koll på allt
kanske kan inse att det inte går att ha rensat 'tipptopp' överallt
när trädgården är så stor
och man jobbar heltid 
och har lite andra åtaganden oxå...

Så med dessa tankar ringande i öronen bestämde jag mig för att gå ut
och njuta en stund, dofta på blommorna
'bara vara'
gissa hur det slutade...
På knä i en rabatt, naturligtvis
det var då jag insåg att jag verkligen njuter av att ha så stort
så många växter och sådan växtkraft
det är ju så jag njuter
i mitt paradis,
i min trädgård!
Med fullt med 'måsten' och 'borde'
tror att jag skulle tycka att det vore tråkigt om jag inte hade något
ogräs att rensa...

Och även ogräs kan ju vara väldigt vackert!
Kram på er alla!
Ullis

2 kommentarer:

  1. Ja, ogräs kan också vara vackert. Så sant! Det viktigaste är att trivas och njuta, precis det du gör. :-) Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Visst kan ogräs vara vackert men oftast vill man inte se det. Fast det finns alltid det som är värre. Du har så många vackra blommor och jag blir så inspirerad av din blogg.
    Kram

    SvaraRadera