fredag 26 april 2013

Sammanfattning

Så här på resans sluttamp (sitter på Orly flygplats) kan jag sammanfatta min lilla Frankriketripp; wow, snacka om att 'möta våren i Paris'! Det var lite kylslaget när vi landade i måndags, tisdag morgon likaså... Vi drog jackan tätare omkring oss när vi for upp i Eiffeltornet. Men sen fick vi allt både knäppa upp den och ta av oss jackan för solen kom fram och som den värmde, så mycket att det blev sommar direkt! Parkerna blomstrade och träden grönskade, ljuvligt! Paris visade sig från sin bästa(?) sida!!! Många sevärdheter har avverkats men höjdpunkten var iaf resan ut till Giverny och Monets trädgård! Idag har vi varit på Orangeriet och sett Monets näckrostavlor, även de var verkligen imponerande! Tyvärr så får man ju inte fotografera dem....! Nåväl, trots uppenbarligen språkproblem (kan inte många ord franska) så har det gått riktigt bra, har ju hört att fransmännen helst inte pratar engelska men det tycker jag nog att jag kan dementera. Nog förstod de vad ja sa... eller oxå inte...;)) det har iaf fungerat bra. Vi övernattade ju ute på landsbygden en natt, i en liten fransk stad; Vernon, där pratade de INTE engelska, men det gick bra ändå. Det enda som blev fel var när jag beställde kött och ville ha det 'welldone'... Det var det inte, blodet rann och det var inte mycket som gick att äta! Kanske skulle ha beställt köttet 'destroid' så hade det möjligtvis varit ätbart?
Trevliga är fransmännen iallafall måste jag säga, när man frågade någon om vägen var de hjälpsamma och trevliga!
En av höjdpunkterna var iaf när vi besökte en offentlig toalett utanför Notredame, där arbetade 2 kvinnor, den ena tystlåten och korrekt, den andra högljudd och fick hela toalettkön att skratta! Insåg genast att man har inte roligare än man gör sig! Och hon hade kul på jobbet, och vi fick en skojig stund där i kön!
Nu hoppas jag att de öppnar kön så vi får vårt boardingcard, för hur trevligt vi än haft det längtar jag hem, 'borta bra men hemma näst'!
Ska bli spännande att se vad dom hänt i trädgården dessa dagar, väderrapporterna har ju inte direkt varit upphetsande, kallt och regnigt så kanske jag inte missat så mycket?
Ha en trevlig kväll alla rara, kram Ullis






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar