lördag 8 juni 2013

Här var de variegerat....

Hej mina vänner!
Imorse var det mulet och svalt, nu har molnen skingrats och solen tittar fram! Så härligt!
Idag bjuder jag på lite variegerat...

Betula 'shiloah splash', en såååå läcker Björk!
En variegerad ek, querqes robur albomarginata....

Fraxinus excelsior variegata, vitbladig ask

En liten tibast; Daphne 'Astrid' blommorna doftar utsökt och bladverket läckert vitvariegerat!

En riktigt läckerbit är boken; fagus sylvatica ' marmorata'

Å så en av mina absoluta favoriter....
Naturligtvis är det en lönn....!
Acer campestris carneval!
Såååå snygg och härdig dessutom!
Ha en fortsatt skön lördag
Kram Ullis

6 kommentarer:

  1. Vilka gobitar du bjuder på.
    Gillade alla men favoriten blev nog Lönnen Carneval :=)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Så fint med variegerat i trädgården.
    Den lilla björken är min favorit, hur pass långt upp i landet klarar den sig?
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Ja, björken och lönnen var favoriterna. Hur långt upp i landet kan de trivas tror du?

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera
  4. Vauw. Hvor har du flotte, brogede planter. Hvor har du fået tag i betulaen? Jeg har søgt forgæves efter den længe.
    Mange hilsener fra Danmark

    SvaraRadera
  5. Björkar är ju tåliga av sig, men ärligt talat vet jag inte hur härdig just denna är...jag har köpt min i Sörmland på en plantskolan som heter Linuddens plantskolan.
    Acer campestris carneval är nog härdig i zon 5 i gynnsamma lägen. Bör skyddas mot stark sol tidigt på våren annars bränns de ljusa bladen.../Ullis

    SvaraRadera
  6. Tusen tack för svaret! :-)

    SvaraRadera