torsdag 27 juni 2013

Rosornas tid.

Hej på er!
Just nu börjar rosorna blomma i trädgården, bjuder på fägring för öga såväl som för näsan! Många rosor är planterade får 12-14 år sedan då min trädgård var i anläggningsstadiet fortfarande... Det var många träd sen...
Nu för rosorna en tynande tillvaro... Alltför trångt och kanske framförallt för skuggigt! 
I vart fall är de inte lika många längre, ej heller så frodiga och rikblommande...!
Flammentanz bjuder på stora röda rosor mot glasverandan, tyvärr doftlösa....
Stanwell perpetuell är en riktig rikblommare....så fina och dessa måste man stoppa näsan i när man passerar!
Riktig gammaldags rosdoft, så där som bara 'gamla' rosor doftar!
Nevada bjuder på stora enkla rosor! Vacker i sin enkelhet....
Chloris har ännu inte slagit ut... Men knopparna är ju goa som marsipanrosor!!
Paradise Joyce är tidigblommande, näst intill överblommad redan, fast hon kommer tillbaka, sporadiskt med blommor då och då...
Hurdalsrosen har jag ett speciellt förhållande till. Hon köpte jag i Danmark på en resa -97, hela vägen hem hade jag henne i knät eftersom bussen var proppfull... Men hem kom både rosen och jag!
Den sista rosen (för idag) är en ros som jag frösått... En klätterros med namnet multiflora... Och visst gör hon skäl för namnet... Blommar överdådigt!
Nähä, nu ska jag pyssla vidare...sen blir det ett jourpass på operation!
Ha en finfin dag!
Kram Ullis

1 kommentar: