måndag 7 oktober 2013

Åh, dessa Acer

Alltså, jag är helt såld! Eller förälskad i detta trädsläkte... Lönn alltså, släktet Acer...
Kolla färgen...korallorange...
Acer Japonicum aconitifolia


Acer Palm osakazuki är en av mina absoluta favoriter. Möjligen för att det var en av de första lönnar jag planterade. Den har nu blivit ett mindre träd:
Djupt vinröd höstfärg...

En annan Acer med mörk höstfärg är Acer Palm Jacobsen...tätt grenverk med många små blad...kompakt växtsätt som synes...!

Acer shirashiwanum, höstfärgen här går inte heller av för hackor... Till vänster i bild är det de gröna bladen hos Magnolia 'Leonard Messel', de trivs tillsammans de båda i surjordsrabatten mot norr...!
Även detta är A shirashiwanum

Acer palm Rothe Stern har mörka blad hela säsongen...otroligt vacker tycker jag...!

Acer Palm ornatum breder ut sina finflikiga blad över hasselört och hosta, en hosta som inte varit utsatt för frosten ännu...
Tja, inte är det konstigt egentligen att jag är frälst på dessa träd? Så otroligt vackra och färgsprakande... Me like A LOT!!!
Kram Ullis

1 kommentar:

  1. Jag kan inta annat än att hålla med dig, dom är sååå fina. Glad att jag är ägare av flera stycken som.
    Kram Anna

    SvaraRadera