måndag 20 december 2010

TA's frölista

Tjoho!
 Julen är räddad!
(Inte för att jag tror att den varit i fara men iallafall)
Trädgårdsamatörernas eminenta tidskrift TA
landade i min brevlåda idag


YES, nu väntas frölisteläsning så det står gladeligen till
åtskilliga timmar kommer att spenderas med näsan ovanför raderna
Vad ska man välja?
Ni förstår, det är inte lätt
jag menar; 2042 olika sorter och jag får 'bara' 20 sorter så det blir svårt att välja
det gäller ju att välja med omsorg!

Nu är det ju inte bara så att TA består av frölista
nejdå, det finns mycket mumsigt att läsa i denna tidskrift
vad sägs om reportage om trädgårdens nyttodjur?
eller varför inte ett inslag om Maianthemum racemosum alias Smilacena racemosum:

detta med att 'byta ' namn på växter gillar jag inte!
Har så svårt för att tänka om... när väl namnet satt sig så sitter det ju
och då byta och ändra går nästan inte...
Nåväl, nog om detta!
Är ni medlem i någon förening?
Jag kan rekommendera att gå med i STA- sällskapet trädgårdsamatörerna som ger ut
ovanstående tidning TA. Ett medlemskap där är ett utmärkt sätt att lära sig mer om trädgården och dess invånare. Jag har lärt mig otroligt mycke genom att gå på möten,
föredrag och följa med på resor
och så mycke otroligt fina vänner man får och
vilka fantastiska växter man kan få tag på genom växtmarknader,
så är du inte medlem men gillar allt som har med trädgård att göra:
Bli medlem: NU!
Du kommer inte att ångra dig!
bild från TA
Tänk när dessa raringar blommar ute i trädgården!
Det längtar jag efter, men till dess får jag väl drömma mig in i frölistan för lite stimulans!
Ha en skön måndagskväll alla rara!
Kram Ullis

1 kommentar:

  1. Hej Ullis!
    Klart man är medlem i STA :=) Är även frögivare, nr.180
    Har bara snabbt kollat igenom Ta men såg att det fanns mycket spännande att läsa.
    Ha en fin avslutning på kvällen!

    SvaraRadera