måndag 15 augusti 2011

Regn hos mig

Hej raringar!
Äntligen lite regn hos mig, 
tur var det eftersom gårdagen bjöd på fint trädgårdsväder och
jag grävde upp en rabatt
(som var igenvuxen med telekia, vallört och oregano)
tror att jag luktade pizzakrydda hela jag innan jag hoppade in i duschen...fniss
så när allt var bortgrävt,
jaja, det var lite växter kvar under träden,
så hade jag ju massvis med planteringsyta, 
känns så lyxigt att bara kunna plantera massor!!!

Så jag tog tag i min 'flytta-på-växter lista'
ja, jag har en sådan för när jag håller på i trädgårdens olika delar upptäcker jag
att vissa växter inte mår så bra, står lite trångt till eller helt enkelt inte trivs av någon annan anledning
ibland hjälper det att bara ge växten en ny vy så ler den mot mig och mår bättre
ibland krävs lite ny jord och lite 'ompyssling', ibland bara nya grannar...
så funkar det...
oftast upptäcker jag att växten inte mår så bra när jag håller på med något helt annat 
eller också vid helt fel säsong för flytt, typ mitt i juli då det är 30 grader varmt och strålande sol och inget regnväder i sikte de närmsta 3 veckorna... 
vilket innebär att det är lämpligast att flytta någon annan gång!
Men eftersom jag har kort minne och många växter så har jag skaffat en 'flytta-på-växter-lista'
där jag helt sonika skriver upp vilken växt som ska flyttas...
Igår innebar det att typ 5 Hostor bytte utsikt och dessutom passade jag på att klyva dem på mitten
eller rättas sagt jag delade dem flera gånger
de var STORA...
Nu blev det en kant av hosta under ett äppelträd- snyggt!!!

 Hosta fortunei aureomarginata som rabattkant...
Så med tanke på omplanteringen är jag nöjd över regnet!
Var in på ett trädgårdscenter idag efter jobbet, hade en tanke om att köpa dekorations sten
så jag köpte 'svarta pebbles',lite större svarta stenar
tänkte att de skulle symbolisera vatten istället för den äkta varan... har ju typ små dammar och vattenbad överallt och tyckte att det kunde vara en kul grej med lite annat...
får väl se hur det blir, men jag har ingen lust att gå ut och göra det just nu
för blöt har jag redan blivit
(när jag sprang mellan affär´n och bilen)

 Här är det tänkt att det ska bli svarta stenar...
Bild kommer när det är klart!
Igår fixade jag iallafall marken under nya 'soffan'
gräset grävdes bort och plattor lades på plats
nu slipper jag släpa bort soffan varje gång gräset behöver klippas,
känns skönt!

Nähä, oj vad tiden rinner iväg,
dax att fixa lite mat!
Ha en skön kväll,
kram Ullis




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar