söndag 28 augusti 2011

Sörmland

är ett vackert landskap som jag tillsammans med en busslast besökte igår. 
Resan anordnades av STA (sällskapet trädgårdsamatörerna, Närkekretsen). 
Vi startade tidigt och första besöket var hos Sörmlandskretsens ordförande Eva
hennes trädgård var relativt ny men mycket trevlig 
mycket olika sorters rhododendron, barr och stenpartiväxter.




 Därefter for vi vidare till Nyköping och en plantskola
som tyvärr gjorde mig lite besviken...
var där för 7-8 år sedan och då var den superbra men 
nu hittade jag bara en liten Hosta 'cats eye' och en Echinacea 'coconut lime'
(som jag visst hade...)
Lunchen intogs på Stjärnholm, mycket god!
men kaffet hann vi inte dricka ur innan bussen skulle gå...
Resan gick vidare till makarna Knutsson i Oxelesund
Wow!
vilken trädgård...
japan inspirerat med snygga upphöjda våtbäddar
sten och vackra växter i mängder.
Deras trädgård har 30 år på nacken så den var 'fullvuxen'
de började tom göra om lite... stammade upp osv
Mycket sevärd trädgård!
Inspirationstankning på hög nivå!!!


Sista anhalten var  Linuddens plantskola
en riktig höjdare!
Massor med rariteter, magnolior, rhododendron och hostor
mmmmmm
en heldel inköp gjordes mer om det en annan dag!
Nu måste jag sätta igång
det dröjer nog inte länge innan det kommer lite besökare hit
grindarna till Blomsterbo står idag vidöppna
Konst i trädgård går av staplen
och alla är hjärtligt välkomna
mellan 11-17


2 kommentarer:

  1. Den där trädgården i Oxelösund hann jag inte till i år så den står först på nästa års lista. Ännu mer efter dina bilder. Hoppas din trädgårdskonstdag blir fin. Vi ska faktiskt också på konstrunda, men inomhus och tur är väl det.Här ströpplar regnet ner och åskan har vandrat förbi så allt är "soaking wet".

    SvaraRadera
  2. Låter som en härligt inspirerande resa. Känner att jag också kommer att få mycket inspiration från din blogg. Tackar redan nu för det.
    Lycka till på din trädgårdskonstdag.

    SvaraRadera