torsdag 28 april 2011

Helt betagen

...i lönnar är jag!
Har sagt det förut och kommer säker att säga det igen!
Jag älskar släktet Acer...
Kolla in dessa, visst är de ljuvliga...

 Acer pseudoplatanus 'Brilliantissimum':
Helt fantastiska bladknoppar, trots någon slags insekt på...


 Acer palmatum 'Katsura'

 Snart har Acer plamatum 'Jacobsen' vecklat ut sina blad

 Acer negundo

 Ännu har inte Acer pseudoplatanus 'atropurpurea' fått den karaktäristiska lila färgen
på undersidan av bladen, men det kommer
och då blir trädet enormt vackert!

 Acer 'pseudosieboldiana'

 Acer campestrii 'Carneval'

 Acer negundo 'aureovariegata'

 Acer shirashiwanum 'aurea' vecklar snart ut sina gula solfjäderslöv

 Acer palmatum 'Ozakasukii'
har inte kommit lika långt ännu,
men knopparna är en ren njutning att titta på...
En strimlönn vid bladutspring:
Acer 'tegmentosum'

Mmmmmm, jag njuter av alla mina lönnar
möjligt att jag har någon form av 'acer/lönn sjuka'
för jag är helt frälst på dessa träd...!!!
Ha en skön dag
själv ska jag dra till affärn för nu skriker mitt kylskåp 
när jag öppnar det...
sen blir det lite mer tentaplugg inför 'prövningen' imorgon
Må så gott, Kram Ullis

3 kommentarer:

  1. ja lönnar har ett underbart bladutspring.Lycka till med tentan!!
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  2. Lycka till! Ikväll firar vi! ;)

    SvaraRadera
  3. Så fina bilder! Och så kul att verkligen se hur olika de är. Här har vi fyra-fem olika och nu vill jag ju genast ut och jämföra och titta noga.

    SvaraRadera