torsdag 14 april 2011

växtvärk

Hej mina vänner!
Idag har jag varit på seminarium, sedan en tur på stan för att göra lite ärenden
men jag var hemma sisådär vid tre och då gick jag ut i trädgården
klippte ner lite mer perenner och fick besök av både tupp och hönor!
De gillar att sprätta ute i rabatterna

 Min stolta fina tupp
 Han har full koll på sina hönor
 Denna gör sin plikt, lägger ett litet fin ägg till mig
det är 'snabbägg', de är hårdkokta på 4-5 min

 Man kan undra om växter kan få växtvärk, man kan ju nästan se hur de växer...

 Nu blommar både den vanliga lungörten samt den röda: 'rubra' och den vita:'sissinghurst white'

 Julrosorna är underbara

 Lärken 'Blå Botan' knoppas

 Kvällssolen strålar

Hostorna börjar titta opp ur jorden,
efterlängtade är dem!

Å dessa små skönheter måste man knäböja för,
stoppa näsan riktigt nära för att 
fyllas av deras väldoft!
Jag har rivit mossa på/ur gräsmattan, har gjort det några år och det har
faktiskt gett resultat
visserligen blir det många skottkärror som fylls men faktum är att gräset får chansen
att växa till sig, jag är egentligen ingen människa som lägger ner en massa tid på gräset
(vill ju helst hållas i rabatterna istället...)
men jag vann en elektrisk mossrivare för några år sedan och tycker att det är
dumt att inte använda den...
Men sedan är det faktiskt riktigt roligt att riva mossa, man ser ju högarna växa
och ger gräset bättre förutsättningar!
Men nu ska jag ta kväll, en dusch och sedan soffan en stund!
Ha en skön kväll!
Kram Ullis

3 kommentarer:

  1. Men så vackra höns och tupp du har... verkligen "trädgårdskonst" av den högre skolan.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra fåglar! och växterna är inte heller fula minsann! Hos oss har violerna precis bara stuckit bladen ur jorden så jag får längta än ett tag efter att doppa näsan i doften.

    SvaraRadera
  3. Vilken tjusig tupp och vackra hönor! Var inne på att skaffa höns för några år sen, men blev avrådd av en bybo. Dom hade, men han sa att dom drar bara till sig räv - och då blev man tvungen att skjuta av dom. Och det vill vi absolut inte!!!

    SvaraRadera