torsdag 16 augusti 2012

sticklingsjakt

Hej mina vänner!
Har haft ett par lediga dagar efter 1000 trädgårdar
igår var jag och roade mig på Liseberg med en kompis,
vi hade SÅ kul!!!
I förrgår började jag ta sticklingar i min trädgård, fick lite bra tips
på trädgårdsresan som jag var med på i Lördags
så det blev några olika magnolior, viburnum, juniperus och lite annat
som föll offer för skalpellen!
Nu hoppas jag på att de ska ta sig, få rötter och växa sig stora
så att jag kanske kan plantera några egenproducerade träd-buskar
nästa år, kanske det oxå blir några till försäljning, vem vet?
Spännande är det hur som helst!
 Rätt jord-sand blandning är viktigt
det måste vara genomsläppligt!
 Magnolia Leonard messel har skördats på 5 sticklingar
dessa är nu placerad i utkanten av krukan
(tips som jag fått)
 Ner med krukan i vatten, så den får suga upp vatten tills det slutar bubbla

 Det blev några sorter...



De genomvattnade krukorna ställde jag i plastpåsar
med blompinnar nedstuckna i, det för att påsen ska hålla sig öppen
så att det ej blir för fuktigt...
Snacka om balansgång;
inte för fuktigt men det får ej heller torka ut...!!!
I pluggbrättet har jag satt lite olika sortes sticklingar
lite smått och gott helt enkelt!
Nähä, nu måste jag till affären en sväng
sen blir det jobb, går på jour ikväll och har nio dagar med idel arbete framför mig
ha det gött i sommarvärmen!
Kramar Ullis

3 kommentarer:

  1. Kul! Det borde väl gå bra nu när det är lagom fukt och ingen brännande sol att få dem att må bra. De kaprifolpinnar jag stack i våras tog sig fint, kanske dags att prova något mer :)

    SvaraRadera
  2. Hej! fin blogg :) va ute på nätet och kollade efter hur man kan föröka magnolia? när tar man skickligare? och hur sent kan man göra det på året? mvh Ermin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ermin!
      Är inte alls något proffs på detta, första gången jag provar i år... Men jag fick som sagt lite tips från en man som håller på med förökning av bl.a. Magnolior; man ska ta sticklingen tidigt på morgonen ej senare än kl 10 ( nått med vätskemängden i sticklingen) den bör tas mellan mitten av juli till mitten av augusti. Helst så tidigt i juli som möjligt för ju senare desto mer förvedad och dessutom större risk att få mögel och röta i sticklingarna pga den fuktigare väderleken. Lycka till!

      Radera