måndag 10 mars 2014

Att flytta

Hej go'vänner!
Att jag har hållt på med trädgård ett tag vet väl de flesta:) och att jag har en förkärlek till träd och buskar är kanske oxå känt... Började ju anlägga min trädgård -97 när jag var mammaledig med yngsta sonen. Ja, ni vet, han som blir 18 år till sommarn. Himmel, vart tar åren vägen???
Nåväl... Planterat träd och buskar har jag gjort...tror det blivit drygt 700 olika sorters lignoser, och nu...har det börjat bli trångt i vissa rabatter, eller kanske i de flesta om jag ska vara ärlig...
Och lignoser växer precis som barn:)
Hm...alltså det är dax att börja gräva upp och flytta på en del växter...
Rhododendron är inget problem, de har klumprot...bara att gräva och lyfta upp och stoppa ner i ett förberett hål nånannanstanns... ( visst låter det enkelt?!) Andra får man jobba liiiite mer med, men det mesta går att flytta på!!!

Detta är en koreagran...hur tänkte jag när jag satte den i framkant! av en surjordsrabatt? Visst den var bara 20 cm hög då...men den har växt en del. Den ska flyttas!!! 

Ser ni de spretiga pinnarna mitt i bilden? Det är ett blåbär...och bakom den väl intryckt mellan två rhoddar står en azalea...båda ska flyttas till nya surjordspartiet;)

Jodå...under eller kanske mitt i denna rhododendron växer en Thuja med vridna barr...heter Olofsson efter han som tagit fram den....! Gissa om även den ska få ny plats att breda ut sig på;)
Ja, det finns några fler plantor som är i skriande behov av utrymme...
Och det är på gång...:) ett stort parti med torv krattades till igår....efter vårstädning i en del av trädgården (inte utan att jag har lite träningsvärk i axlar, armar och rygg idag). Så snart ska flyttkarusellen dras igång oxå!
Sen är det ju så att vi här i byn ska få kommunalt vatten och avlopp, eller få och få...hm vi blir tvångsanslutna. Visst, det är bra för att undvika miljöpåverkan om avlopp börjar läcka osv...men jag vill inte gräva ett två meter brett dike genom trädgården för att lägga ner rör till vatten och avlopp.... Vatten har vi bra, så det känns riktigt onödigt! Avlopp har vi en trekammarbrunn med infiltration och den är oxå godkänd men några andra fastigheter i byn har inte godkänt avlopp och då ska det bli kommunalt. Det innebär att alla fastigheter ska ha det, så även vi alltså med den följden att rör ska grävas ner till tomtgränsen där anslutningspunkten är... 
Naturligtvis innebär detta mer flytt av växter...!
Jaja, bara bita ihop och börja gräva...
Det blir nog bra i slutänden men just nu känns det mindre kul att gräva upp rabatter som lagom etablerat sig och vuxit till sig...
Nåväl... 
Nu är det dax att sätta fart med denna dag, ha en fin måndag och tack för titten!
Kram Ullis


1 kommentar:

  1. Flytte, flytte, flytte. Det er sånn vi holder på, vi hagere :) Lykke til!

    SvaraRadera