lördag 12 februari 2011

Att göra en surjordsrabatt

Hej alla rara!
Har fått önskemål om att berätta lite mer om mina surjordsrabatter,
är ett stort 'fan' av rhododendron och azaleor
och dessa gillar ju sur jord- alltså jord med lågt Ph-värde
Jag gör så här när jag bygger en ny rabatt
(det är inte säkert att det är det bästa sättet men det funkar för mig...)

 Jag börjar med att märka ut var rabatten ska vara, hur stor den ska bli och vilken form den ska ha
ett tips är att använda en vattenslang och lägga ut på gräsmattan
för att prova sig fram...

 Oftast gräver jag inte bort grässvålen 
gräver endast bort en spadbredd i den tilltänkta rabattens ytterkanter
där kommer jag sedan att lägga en kant; 
av torvblock, sten stockar eller något annat 

 Innanför kanten täcker jag med ett lager tidningspapper
ca 10-15 sidor ihop är lagom
(jag använder Nerikes Allehanda, den är i 2 delar om vardera ca 10-15 sidor
den vecklar jag upp och lägger direkt på gräset)
(tror att det går utmärkt med vilken dagstidning som helst bara den inte har sådär 'glansigt' papper, fniss...)

 När allt gräs är täckt innanför kanterna vattnar jag rejält på tidningarna
-fukt startar förmultningen

 Därefter börjar jag fylla på med material
torv, kompost, jord, gödsel
pinnar, bark och barr
sk 'mullch'
(jag går ut i skogen och krattar ihop säckar med mullch
under tallar och granar finns det massor som är lämpligt!)

 Det viktigaste är att det inte får bli för kompakt 
rhododendron vill ha luftigt och luckert

 Jag har förmånen att ha en torvmosse i närheten där jag får tag i naturtorv
men det går naturligtvis att köpa torv också
tänk då på att inte köpa 
gödslad torv
för den brukar innehålla kalk och det gillar ju inte rhoddarna

 Sedan börjar det roliga:
plantera!

 Rhododendron och azaleor har rotklumpar, det innebär att deras rötter 
växer i klump och inte 'drar iväg' någon längre väg
det är en fördel för det är ganska enkelt att gräva upp och flytta 
rhododendron, till och med efter flera år är det relativt lätt att gräva upp dem
om det skulle behövas

 Efter ca 1/2 år har grässvålen förmultnat och blivit jord,
jag anser att detta är ett bra sätt, dels är det mindre arbete på detta sätt
(behöver inte gräva bort allt gräs)
och dels tar jag tillvara på näringen som finns i gräset- det förmultnar och blir till jord igen

Blanda rhododendron med perenner som gillar den sura jorden
blanda i lite buskar och mindre träd
täck med marktäckare 
och du har en rabatt som är otroligt vacker
och faktiskt riktigt lättskött
man behöver inte alls rensa lika mycket i en surjordsrabatt som i den 'vanliga' rabatten
misstänker att ogräsen blir 'sura över surheten'!
Hopp, så gör jag!
Ha de bra!
Kram Ullis

7 kommentarer:

  1. Vilken inspiration jag fick! Och så slipper jag gräva när jag ska utöka min surjordsrabatt i vår (hann aldrig i höstas). Tänkte kanta med dels torvblock, dels med en gammal päronträdsstam. Vad tror du om det?
    Och dina trilium är förresten underbara... Jag älskar också dem, men de verkar inte så kinkiga med att det måste vara surjord.
    Eva

    SvaraRadera
  2. Eva: Låter som en toppen idé att kanta med päronstammen, har själv 'blandat hej vilt' med material till kanter och det är faktiskt riktigt bra och snyggt! Lycka till!/ Ullis

    SvaraRadera
  3. Hej vilket bra inlägg! Jag håller på i min surjords rabatt och vill ge den ny näring och jord men skulle vilja göra det utan att köpa så mycket och använda mig av sånt som finns här nära. Nu fick jag massor av bra inspiration!!! Tack!!/Gela

    SvaraRadera