söndag 11 april 2010

söndagssol

God kväll alla rara!
Vilken underbar vårdag vi haft, solen har skinit och termometern har nog noterat toppresultat för i år!
Dagen har gått i trädgårdens tecken, jag gick ut vid halv tio-tiden, då värmde redan solen skönt! Jag började med att kratta undan alla löv från marken under vår stora lönn, tänk sådanna massor det blev, tror att jag fyllde 8 skottkärror med bara löv...

Hepatica nobilis 'rosea' i kvällssol

Sedan fortsatte jag med att klippa ner rosor och kaprifol från terassens spaljeér (ja alltså de få som stod kvar efter vinterns och snömassornas härjningar) Resterande spaljeér skruvades ner och trädäcket sopades av.
Sedan var det dax för en fika på lilla altanen vid glasverandan. Jösses så solen värmde, av åkte jackan så där satt jag i bara t-shirt och njöt! Underbart! När kaffet var urdrucket blev jag lat, kände inte för att göra något mer utan bara sitta där och lapa sol!




Stora knoppar av Ulmus 'camperdonii'

Men efter en stund återvände arbetslusten... vi fortsatte med att plocka glas från vårt raserade växthus...
glas är tungt och vasst!

Yngste sonen hjälpte till och det var oxå han som råkade mest illa ut, han skar sig på en glasbit så vi fick ta en paus för omplåstrning, tur att han har en mamma som är sjuksköterska....!!!




Carex morrowi 'ice dance'

Uppstickande Aconitum, stormhatt.

Maken har sågat ner de gamla äppelträden som snön brutit sönder, så nu ligger de ner iallafall och väntar på att forslas bort, men det får vänta tills imorgon innan jobbet.

För bara en liten stund sedan tog jag kameran med mig ut i trädgården för att föreviga denna första vårdag...

Resultatet är bilderna här i inlägget.....

Ljuvliga krokus

Vitsippsknopp


Och fjolårets duniga frösamling av Clematis 'Ulrica'

Ha en skön kväll!
Ullis

1 kommentar:

  1. Jag frågar mig igen: Varför är du inte med i "Vårteckensutmaningen, du, som har den allra mest underbara trädgård?
    Om du vill gå med, gå in på "Humlebacken.blogg.se" och anmäl dig (det är min dotter Viveka, som startat det i fjor!).
    Jag är så tacksam, att du skriver de svenska namnen på växterna du visar också, för mig som är amatör!
    Kram, Monica

    SvaraRadera