tisdag 13 april 2010

arbete på arbete

Hej alla godingar!
Vilken trevlig och skön eftermiddag jag haft, fortsatte att jobba efter jobbet fast då i trädgården. Det är så skönt att det är ljust på kvällarna nu, man hinner ju faktiskt med ganska mycket efter jobbet.
Jag startade direkt med att bära ris från äppelträden som snön bröt sönder och som sedan kapades upp av min man, tyvärr var det en del andra buskar som farit illa av dessa stora nedrasande grenarna. Ett gulbladigt olvon hade fått ett helt gäng med grenar avbrutna...ser ganska stympat ut...hoppas att det klarar den hårda 'beskärningen'

Där ser ni det mesta av rishögen...

Jag fortsatte med att klippa thujahäcken, den har växt enormt mycke och var på tok för bred så det blev att plocka fram häcksaxen. Jag har en uppladdningsbar med långt teleskopsvärd, superbra men trots att man kan fälla ut och även vinkla svärdet räckte mina armar inte till utan jag fick ställa mig och balansera på en stol för att kunna kapa av häcken i önskvärd höjd. Dessutom tog jag och friserade den mycket även på bredden. Det blev ett par skottkärror fulla med klipp... ska nog ta och ta ett gäng sticklingar av den...!

Scillorna har fått breda ut sig till en blå matta....

Kejsarkronan, Frittilaria imperialis 'orange' har vakna och sticker lite yrvaket upp sin krona genom fjolårslöven....
I dammen kväker grodor och paddor där de lustfullt leker i vattenkanten...tyvärr dyker de ner under ytan när jag närmar mig så ännu har jag inte lyckats fånga dem på bild, kan undra om de är lite blyga???
I bäcken vid tomtgränsen forsar vattnet fram

Till vänster på bilden ovan planerar jag att göra en rhododendrondal...
vad tror ni om det?
Nu ska jag hoppa in i duschen, ha en skön kväll!
Kram Ullis

3 kommentarer:

  1. Dammar, bäckar, kväkande grodor och rhododendrondalar. För att inte tala om alla vackra växtbilder vi fått se hittills - Blomsterbo ser helt enkelt paradisiskt ut!

    SvaraRadera
  2. "Vi" tror mycket på en roddisdal!
    Ang ditt förra inlägg: Du har mail från mig!/Anja

    SvaraRadera
  3. Instämmer med föregående talare: Din enorma trädgård ser fantastisk ut! Och rododendron vid bäcken: Underbart! Har du varit på Sofiero (vid Helsingborg) någon gång i maj-juni och sett deras rododendrondal? Annars kan jag varmt rekommendera det!!!
    Kram, Monica

    SvaraRadera