måndag 17 maj 2010

Läckra lönnar till tusen!

Godmorgon alla rara!
Först vill jag skicka en varm kram till IreneL som tack för tipset när jag hade datastrul, tack vare dig har jag nu en ny besöksräknare som jag hoppas ska fungera!

Idag tänkte jag visa er några av mina vackraste lönnar, det är nu i bladutspringet som de är så himla vackra så jag nästan får tårar i ögonen!
Det har väl inte undgått någon att jag älskar lönnar?
Tror att jag har 46 stycken ( 'Wilsons pink dwarf' och 'Emerald lace' har dukat under denna vinter) 
olika lönnar i Blomsterbo, jag måste erkänna att jag faktiskt inte riktigt vet vad det är som tilltalar mig så hos detta släkte. Kanske att det är mångfalden? Det finns ju små och stora träd, vackra stammar, otroliga färger på blad och knoppar, och annorlunda form på bladen- allt från superfinflikigt till solfjädersformen till blad stora som tallrikar (nästan i allafall)

Vi börjar med:
Acer pseudoplatanus 'brilliantissimum':

Acer shirashiwanum 'jordan':

Acer palmatum 'Orange dream':

Acer palmatum 'Jacobsen':


Acer pseudoplatanus 'atropurpureum':

Acer platanides 'drummondii':

Acer campestris 'Carneval':

Acer palmatum 'Katsura':
I'm love it!
Hoppas att ni njutit lika mycket som jag?!
Nu ska jag gå ut och njuta i min trädgård = rensa, gräva och plantera!
Ha det gott!
Kramar Ullis

7 kommentarer:

  1. Oh, så många sorter du har! Den översta har jag kikat på nu i ett par är, utspringet är fantastiskt!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Jisses jädrar, så många du har! Jag inser med en gång att där ligger jag rejält i lä =) Jag har "bara" fått in ett tiotal japaner hitills men jag jobbar vidare på att utöka antalet. Katsuran ligger etta på topplistan här just nu. Färgen på den är helt makalös! Har du något ställe att rekommendera där man kan hitta ett bra utbud på Japanska lönnar? Jag tycker att det är svårt att hitta ett brett sortiment attvälja mellan, dyu verkar ju ha lyckats med så många olika. Det får mig att undra, hur stor trädgård har du?
    Ha en fin dag / gittan

    SvaraRadera
  3. Ja, jag håller med - lönnar är underbara! Tyvärr trivs de inte i vår magra jord... man kan inte få allt!
    kram, Monica

    SvaraRadera
  4. En ansenlig samling.
    Dom har så fina löv.
    Mariana

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt fina lönnar du har! Och att så många klarat av den hårda vintern är verkligen otroligt bra.

    SvaraRadera
  6. Som gammal "bonsaiist" så älskar jag naturligtvis lönnar, men dom japanska går inte så bra här i vår kalkrika och sandiga jord. Men jag gör tappra försök och har väl tre stycken, sen har jag ett par andra lönnar också och där är min favorit helt klart Acer negundo.
    Har en Acer pseudoplatanus 'brilliantissimum' också och den är väldigt vacker, men negundo växer mycket fortare och är otroligt tålig.
    Sen tidigare har jag en `variegatum´ som skulle varit en `Flamingo´men nu lyckades jag köpa en liten pinne på Öland. Dom växer ju som ogräs, så det gör inget att den var lite ynklig.

    SvaraRadera
  7. Tack snälla snälla du för att du tog dig tid att ge mig en så bra lösning på linneskåpet! =) Jag visst inte ens att det fanns, men ska absolut hålla utkik! Tack!

    Tycker också det är jättefint med lönnar! Vi har två "vanliga" på tomten, en av dem vill sambon såga ner, det får han inte!

    Kram!
    Sanna

    SvaraRadera