onsdag 19 maj 2010

Resa, trädgårdsarbete och växter

Tjoho!
Imorgon bär det av till Estland med RST
båtresa med trädgårdsentusiaster i mängder, föredrag och sedan trädgårdsmarknad, kan det bli bättre?
Har en lång vill-ha-lista som ska följa med, vet ju inte riktigt vad jag kan förvänta mig men hoppas på att göra några trevliga fynd.
Någon mer som ska åka på denna resa?

Rosenpionknopp

Har redan hunnit med några timmar i trädgården, ni vet "morgonstund har guld i mun"
underbart att gå ut medans nattdaggen glittrar i gräset. Jag har alltid fullt med energi tidigt på morgonen, hinner med massor om jag börjar tidigt...
så jag har rensat en stor rabatt som ligger brevid plattgången mellan huset och ladan. Planterat en hel del av de plantor som stod i krukor, bra att få ner dem innan nya kommer (förväntar mig att handla en del i Estland)

Nu ska jag leta reda på pengar, har lagt undan euro sedan jag var till Irland för ett tag sedan, men nu vet jag inte riktigt vart de är gömda...
passet var oxå det försvunnet men det vaknade jag igår natt av att komma på var det var, tyvärr låg inte pengarna där utan jag får nog leta vidare efter dem!


Ute i trädgården knakar och brakar det, det växer så det dånar och man kan nästan med blotta ögat se hur bladen blir större och större... På bilden ovan är det Hostan Saegee som slår ut sina stora blad.

Luktpion i motljus
blev så häftig färg när solen silas genom syrenen i bakgrunden och sedan på pionens rödrosa stänglar.


Ännu en lönn i Blomsterbos samling; Acer negundo 'Kellys gold'


Ytterligare ett favoritsläkte; Bok eller Fagus som det heter på latin, här är det en fantastisk hängbok som heter: Remelyensis. 
Nu ska jag gå ut och tända i grillen, tänkte nämligen fixa lite mat innan jag ska dra iväg till jobbet.
Ha en skön dag!
Kramar Ullis



4 kommentarer:

  1. Fina bilder!
    Jag åker också till Estland få se om vi ses.
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  2. Verkar svårt att åka ifrån all denna skönhet, men hoppas förstås att ni får en fin resa.
    Eva

    SvaraRadera
  3. Vad trevligt det låter!! Och skönt med en organiserad resa. När vi var i Talling letade vi med ljus och lykta efter handelsträdgårda, men förgäves! Koivisto har en bra sortering av klematis, men dit är det svårt att ta sig om man inte har bil. Lycka till och hoppas du hittar riktigt fina saker! /Ruben

    SvaraRadera
  4. Hej igen,
    ursäkta stavningen, men mina fingrar och min hjärna vill inte samma sak ;-)
    /Ruben

    SvaraRadera