måndag 24 maj 2010

Renoveringstid


Det är dax!
Ja, alltså att börja med renoveringen av allt som snömängderna tagit sönder under vintern.
Det ska byggas nya spaljeér runt terassen, som dessutom börjat få dåligt golv så det ska nog bytas ut det med... underbart...'bara' 45 kvm med tryckta bräder som ska inhandlas...
där rök nog skatteåterbäringen!
Pergolan som min käre make byggde för 18 år sedan har oxå fått känna av snöns tyngd, även där har vissa delar brutits itu och behöver bytas ut.
Kommer ihåg när han höll på att bygga den-93, vår äldsta son var 2,5 år och berättade gladeligen för grannen att;
pappa snickrar en pelargon till mamma,
ganska gulligt tycker jag, måste få tillägga att jag aldrig sett en snickrad pelargon men pergolan blev väldigt bra iallafall...


Sedan är det ju växthuset som helt enkelt rasade som ett korthus, aluminiumprofilerna låg som korkskruvar med glasrutorna söndersprängda i miljoner bitar, helt utan räddning!
Så vad göra?
Har gått och grunnat på det hela ett tag, sockeln som växthuset stått på finns kvar liksom golvet... ska även det rivas eller vad ska jag göra?
Lösningen kom genom ett 'förfluget ord', jag sa nämligen till Mats i Hemsjön; du kan ju snickra...ett växthus av gamla fönster...till mig....?!
Igår var han här och mätte på sockeln...jippi... han hjälper mig (ok, kanske inte mig utan maken, för jag tror nog att jag inte ska vara med i själva byggandet...) med att bygga ett nytt växthus. Dessutom kom han på att vi kanske skulle mura upp en tegelvägg mot bakre gaveln av växthuset...med ett vattensprutande lejonhuvud i, sade jag, eller med en kamin på så vi kan fölänga säsongen ytterligare sade min man...
Hm, kanske både ock? Vad tycker ni?
Glad är iallafall jag, ok att det blir ett sensommarprojekt men jag tror nog att vi kommer att ha fullt upp med allt det andra som ska göras iordning i trädgården....

Kan ni se det? Alltså mitt nya växthus, som en vit dröm...ja, det är så klart att det ska vara vitmålat!
Å, så fint det kommer att bli...har nästan redan inrett det också....tokig? jajamen, det kallas för inlevelseförmåga och det har jag (andra kallar det för fantasi och det är väl oxå ok)


Visst är det konstigt att man från ena dagens sorger kan bli lätt i sinnet...igår gick jag runt i trädgården och konstaterade att ; Acer Summergold, Emerald lace och Wilsons pink dwarf gått bort under vintern, likaså Cornus Eddies white wounder, Den variegerade flädern, Rhododendron Wiskey, mfl dött under den hårda vintern, men efter att ha fått 'positiva' besked (växthusplaner) kändes det lättare och istället för att gräma mig över det som gått bort kunde jag planera vad jag ska plantera i 'hålen' efter de döda träden.



Det gäller att försöka 'gå vidare'....
Så nu går jag vidare ut i min fantastiska trädgård och njuter av det som klarat vintern och som gör min tillvaro så lätt!
Ha det bra alla rara!
Kramar ullis


4 kommentarer:

  1. Det växthuset låter onekligen mysigt! Kamin eller vattensprut, jag röstar för båda =) Visst är edet ledasamt med alla växter som dukat under i vinter ,em man får försöka se det positiva precis om du gör när du planerar för vad som ska fylla tomrummen. Hoppas du får en skön dag / gittan

    SvaraRadera
  2. Vilken bra plan med växthuset. Ser fram emot att se det när det blir aktuellt.

    SvaraRadera
  3. Oj, oj, oj! Det var mycke' det! Men, det är klart att när allt är färdigt så blir det ju bara helt underbart fint hos dig!/Anja

    SvaraRadera
  4. Växthuset låter ju fantastiskt! Murad vägg håller ju värmen längre också. Det är inte så dumt att ha händiga vänner, som ställer upp!
    Ska bli spännande att se fortsättningen!
    Kram, Monica

    SvaraRadera