torsdag 13 januari 2011

Ek- Querqes

Mäktigast av alla träd
Tillåt mig att få presentera
Querqes- Ek
på något sätt blir jag rörd av denna mäktiga varelse
jag menar: SÅ enormt träd
känner man sig inte liten under en ek
tror jag att man är stollig!
Nu har inte jag några gigantiska ekar i min trädgård (nog för att den är stor, men inte SÅ stor)
jag nöjer mig med lite mindre varianter:

 'crispa'

 'cristata'

Querqes 'pontica'

Querqes paulstris 'green dwarf''
Blomställning  hos Querqes 'pectinata'
Ännu dröjer det några år innan mina ekar vuxit sig riktigt stora (och tur är väl det...)
Det finns ett helt gäng med skojiga och annorlunda ekar


Visserligen brukar man väl inte prata om ekars fantastiska höstfärger men 
visst är den vacker...
Njut av livet go´vänner
Kram Ullis



5 kommentarer:

  1. Underbara sorter du har, Ullis! Själv är jag alltid så rädd att träden ska ta för mycket näring från annat runt omkring... Men när man tittar på din trädgård verkar det ju inte som om man behöver vara orolig?
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Ekar är underbara och på yttertomten har vi några skott som jag är noga med att inte ta bort. Men man lär ju aldrig få se dom uppväxta tyvärr.
    När jag hälsade på hos Karin & Stellan i Skara så visade dom en ekplanta med enorma blad. Den var t.o.m. vacker som ganska nyplanterad, så en sådan skulle jag helt klart kunna tänka mig!

    SvaraRadera
  3. Åhh så många vackra ekar du har!!!
    Jag har bara en gulbladig....

    SvaraRadera
  4. Tänk så mycket fint det finns. Tack för att du delar med dig.

    SvaraRadera
  5. Hej Ulrica.
    Jag har något till dig på min blogg.
    Trevlig helg!

    http://svanatrg.blogspot.com/

    SvaraRadera