måndag 10 januari 2011

Å några fler...

....träd. 
Har inte berättat om alla träd som finns i Blomsterbo ännu, ni får väl säga till om ni tröttnar!
Ovan är en bild på citronlind
Tilia Vratislaviensis 
den har vackert gulgröna blad. Ytterligare fyra lindar finns planterade:
Tilia chinensis, platyphylla lacinata -'traslind', heterophylla, tortousa -'vreslind'
dock hade jag inga bilder på dessa
(noterar det i minnet och ska skärpa mig med fotandet till sommaren)
En annan favorit bland träd är den manschuriska valnöten:
Juglands manchurica :
trädet bakom bänken är manchurisk valnöt
 Har även planterat en Juglands 'regia'
i en rabatt...den flyttades i somras för den växte på fel ställe
hoppas att den klarar sig där den står nu!

Robinia pseudoacacia stormtrivs hos mig, den har vuxit sig stor- säker 5-6 meter hög
(å jag som inte trodde den skulle överleva här, vad fel man kan ha...)
Den silar solljuset fantastiskt.
Visserligen är den sen i starten, brukar inte slå ut förrens en bit in i juni (å varje år tror jag att den dött...)
och den tappar bladen ganska tidigt, direkt efter första frostnätterna.
Blommar med vita blomhängen under sommaren.

Sen gillar jag faktiskt vanligt gullregn oxå
mitt är placerat precis vid dammkanten och när den blommar så speglar det sig i vattnet
så fint!
På bilden ovan ser ni det överblommade gullregnet till höger om bron ut till ön.
Det gråa uppstammade trädet på ön är en sälg:
Salix 'helvetica', oxå en riktig skönhet!
Nog för idag, tack för att ni läser och kommenterar!
Kram Ullis

3 kommentarer:

  1. Superfina träd! Verkligen så att man blir sugen på några av dem - särskilt dem som silar ljuset fint - jag älskar att sitta i trädskugga!
    Eva

    SvaraRadera
  2. Vi tröttnar aldrig på att läsa om och titta på bilder på dina träd! Många av dem har vi själva, men som små, små plantor, och det är så roligt att se hur de kan bli om de får växa sig större, och läsa om vilka som trivs bra hos dig. Andra har vi inte, och antecknar raskt på önskelistan :-)

    SvaraRadera
  3. Härligt !!!! Er bro över till ön är så vacker!

    SvaraRadera